Sydsverige bättre än Stockholm på engelska

Pressmeddelande 8 november
Sydsverige överträffar Stockholm när det kommer till engelskkunskaper enligt världens mest omfattande språkindex från utbildningsföretaget EF. Malmö som storstad rankas lägre än resten av Sydsverige. Sverige är näst bäst i världen på engelska och går om Danmark, som hade förra årets andraplats.

Utbildningsföretaget EF släpper för sjunde gången den årliga rapporten EF English Proficiency Index, det mest omfattande språkindexet i världen som rankar vuxnas kunskaper i engelska som andraspråk. I Sverige överträffar Sydsverige (Skåne och Blekinge) både Östra Mellansverige (Uppsala, Västmanland, Örebro, Östergötland och Södermanland) och Stockholm (Stockholms län). Det är bara Västsverige (Västra Götaland och Halland) som har högre poäng än Sydsverige. Malmöbornas engelskkunskaper är dock sämre än resten av Sydsverige och hamnar hela 1,77 procentenheter efter övriga delar av regionen. Även Stockholm och Göteborg visar på samma relation mellan storstad och regionen i helhet.

– Roligt att se att södra och västra Sverige håller sig kvar i toppen när det gäller engelsknivå. Närheten till Europa, många internationella kontakter, utbildningar och affärsrelationer fortsätter antagligen att spela en roll här. Några tips till den som vill förbättra sina engelskkunskaper är att välja filmer och böcker på engelska och att resa mycket. Det är bra att i tidig ålder lära sig språk, men samtidigt är det heller aldrig för sent att putsa upp skolengelskan, säger Malin Ankarberg, Sverigechef på EF Education First.

Sverige hamnar i år på en andraplats (70,40 EPI poäng), förstaplatsen var det Nederländerna som tog hem (71,45 EPI poäng). Den regionala nedbrytningen i Sverige visar åter igen att både Västsverige (Västra Götaland, Halland) och Sydsverige (Skåne, Blekinge) överträffar holländarnas poäng. Sydsverige har en EPI poäng på 71,51 jämfört med holländarnas 71,45 EPI poäng.

Sverige följs av grannländerna Danmark (69,93 EPI poäng) och Norge (67,77 EPI poäng). Singapore (66,03 EPI poäng) har tagit över Finlands femteplats från förra året. De nordiska länderna har historiskt sett varit starka på engelska och brukar kvalificera sig på topp fem i undersökningen. Sverige har legat i topp fem sedan start och tog hem förstaplatsen åren 2015, 2013 och 2012.

Region (Län)* EPI poäng 2017
Västsverige (Västra Götaland, Halland)          71,74
Sydsverige (Skåne, Blekinge) 71,51
Östra Mellansverige (Uppsala, Västmanland, Örebro, Östergötland, Södermanland) 71,16
Övre Norrland (Norrbotten, Västerbotten) 70,03
Stockholm (Stockholm) 69,99
Småland, Gotland och Öland (Kronoberg, Jönköping, Kalmar, Gotland) 69,85
Norra Mellansverige (Värmland, Dalarna, Gävleborg)       69,73
*Regionen Mellersta Norrland som var med i rankingen 2016 är ej med i EF EPI 2017 p.g.a. otillräcklig data

Stad Jämfört med region    EPI poäng 2017
Göteborg -0,73 70,78
Stockholm -0,16 69,83
Malmö -1,77 69,74

Fler intressanta fakta ur EF EPI 2017:

• Europa är bäst på engelska i världen, med åtta europeiska länder i topp 10.
  • Asien är näst bäst i världen, men har stora skillnader länderna emellan.
  • Afrika ingår för första gången i undersökningen som en egen region med nio afrikanska länder som representeras. Skillnaden mellan mäns och kvinnors engelskkunskaper är större i Afrika än i någon annan region. Där är kvinnorna betydligt bättre än männen.
  • Rapporten visar att kunskaper i engelska är kopplat till ekonomisk konkurrenskraft, social utveckling och innovation. Länder med goda engelskkunskaper tenderar att ha högre genomsnittlig inkomst, livskvalitet och större investeringar i forskning och utveckling.
  • I samhällen som är mer jämställda och har mer progressiva könsroller talar befolkningen även bättre engelska.

Läs rapporten i sin helhet här.
Testa dina egna kunskaper och se EF EPI engelskatestet här.

Om EF EPI
EF EPI (EF English Proficiency Index) är ett index för engelskkunskaper hos människor med engelska som andraspråk världen över. EF EPI 2017 jämför engelskkunskaper bland mer än en miljon människor i 80 länder, i Sverige har 3600 personer deltagit.

Sandra Olt, presskontakt på EF:s kommunikationsbyrå Geelmuyden Kiese
Tel: +46 707 45 36 83
E-post: sandra.olt@gknordic.com

Malin Ankarberg