Effnet tecknar avtal med japanska NEC

Effnet tecknar avtal med japanska NEC Effnet har slutit avtal med NEC Corporation, en av världens ledande leverantörer av telekomutrustning, om licenciering av Effnets teknologi för Robust Header Compression (ROHC). NEC har för avsikt att integrera ROHC i nästa generations Radio Network Controller, RNC. ROHC används för att öka effektiviteten vid överföring av IP-trafik över det mobila nätverket. Effnets programvara följer det internationella standardiseringsorganet IETFs standard som kommer att gälla i nästa generations releaser av UMTS standarder. Det gäller såväl på infrastruktursidan som i mobiltelefoner och andra handburna enheter. "NECs val av Effnet stärker oss i uppfattningen om att våra produkter ligger i den absoluta framkanten av den tekniska utvecklingen. Många leverantörer har till följd av det senaste årets konjunkturläge, framförallt inom telekomsektorn, skjutit fram sina planer på nästa release av utrustning. Vi märker nu att allt fler leverantörer bestämt sig för att implementera nästa generations system och därför har intresset för att licensiera ROHC ökat", säger Örjan Grinndal, VD på Effnet. Effnet som tidigt insåg behovet av denna komprimering och varit drivande inom standardiseringsprocessen har sedan i vintras en komplett svit av produkter för Header Compression. Om NEC Corporation NEC är en av världens ledande leverantörer av data- och telekommunikationsprodukter. Koncernen startade 1899 i Tokyo, har mer än 140 000 anställda och omsätter 39 miljarder USD. NEC's mål är att genom en integration av teknologierna för datorer och telekommunikation skapa och tillverka produkter som ger bättre möjligheter för människor att kommunicera och förstå varandra. Idag levererar NEC mer än 15 000 olika produkter, från bildskärmar, projektorer, datalagringsprodukter till telekomutrustning, microchips och satellitstationer. Mer information finns på NECs webbplats på www.nec.com. Om Effnet Effnet utvecklar och säljer integrerad programvara som ökar effektiviteten, hastigheten och säkerheten för IP-trafik i fasta och mobila nätverk till tillverkare av nätverksprodukter. Effnets teknik för IP packet processing möjliggör optimal prestanda. Företaget grundades av ledande forskare på området Header Compression och är verksamt i Stockholm, Sverige och Tucson, Arizona. Effnet Group AB är noterat på Nya Marknaden i Sverige (symbol: EFFN). Mer information finns på Effnets webbplats på www.effnet.com. För ytterligare information kontakta: Örjan Grinndal, CEO Effnet Group +46-(0)8-564 605 50, +46-(0)709-57 53 75 Marika Philipson, CFO Effnet Group +46-(0)8-564 605 50, +46-(0)708-32 44 56 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/18/20020718BIT00130/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/18/20020718BIT00130/wkr0002.pdf