Effnet tecknar det första licensavtalet

EFFNET TECKNAR DET FÖRSTA LICENSAVTALET Effnet Group AB meddelar idag att bolagets prisbelönta teknologi "packet forwarding technology" licensieras till en ledande, oberoende chiptillverkare. Partnerskapet sträcker sig över flera år och avsikten är att Effnet och chiptillverkaren ska jobba mycket nära varandra. - Det uppskattade värdet av kontraktet uppgår till ett antal miljoner dollar i intäkter från licensavgifter och royalties, säger Michael Säw, VD för Effnet Inc i USA. Tomas Althén, VD för Effnet Group AB tillägger att avtalet innebär ett genombrott för Effnet som bolag. - Kontraktet verifierar fördelarna med vår teknologiplattform och ökar takten i vår globalisering vilket ligger helt i fas med våra planer, avslutar Tomas Althén. Med anledning av detta pressmeddelande kommer intresserade analytiker och journalister ges möjlighet att delta i en telefonkonferens, tisdag 28 mars, kl.13.00. Ring 08-686 70 81, kod 28 85 40. Om Effnet Effnet erbjuder produkter och teknologier för att öka effektiviteten, säkerheten och flexibiliteten och därigenom lösa flaskhalsarna i trafiken på Internet. Effnets teknologi kommer att realiseras såväl genom egna produkter som genom licens- och OEM-avtal. Tekniken erbjuder största möjliga effektivitet och säkerhet till ett kostnadseffektivt pris. Effnet Group är noterade på OM Stockholmsbörsen Nya Marknaden. Företaget grundades 1997 i Luleå som ett resultat av forskning och utveckling vid Luleås Tekniska Universitet. Företaget har för närvarande 59 anställda. 1998 öppnades ett sälj- och marknadskontor i Stockholm samt ett i Boston, USA. I januari år 2000, öppnade Effnet ett kontor i Mountain View i Kalifornien. För ytterligare information kontakta Tomas Althén VD Effnet Group AB 0708- 15 16 15 alt. e-post: tomas@effnet.com. URL: www.effnet.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/28/20000328BIT00220/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/28/20000328BIT00220/bit0002.pdf