Effnet vinnare i IST-Prize-Finalen

EFFNET VINNARE I IST-PRIZE-FINALEN Effnet har idag tilldelats första i den prestigefyllda tävlingen European IST Prize 1999. Av totalt 20 finalister segrade Effnet med produkten Effnet ROC och har belönats med 200 000 euro. European IST Prize 1999 delas ut till nydanande IT-produkter med en tydlig marknadspotential. Vid den stora finalen i Helsingfors har tre Grand Prize Winners utsetts; Effnet, CC Technologies samt CyPAK. "Utmärkelsen från European IST Prize bekräftar ännu en gång att Effnet har en utomordentlig förmåga att snabbt omvandla utvecklingsresultat till konkurrenskraftiga produkter", säger Karin Bjurel, Director of Sales & Marketing för Effnet AB. Effnet ROC (Router On a Card) är ett PCI-kort baserat på standardkomponenter som möjliggör att en rad funktioner, t ex routing- och brandväggsfunktionalitet, kan adderas till en vanlig server. Mer om IST Prize kan hittas på deras hemsida: http://www.ist-prize.org/ För vidare information, vänligen kontakta Effnets VD Tomas Althén, 0708-15 16 15 eller Marknadschef Michael Säw, 0709-37 95 08. Effnets affärsidé är att utveckla och marknadsföra nätverksprodukter och nätverksteknologier som kännetecknas av hög effektivitet och säkerhet. För närvarande har Effnets teknologiplattform utmynnat i utvecklingen av två olika nätverksprodukter (routrar och brandväggar) vars syfte är att förmedla respektive filtrera information över datanätverk, exempelvis Internet eller intranet. Under 1998 har Effnet utvecklats från att vara ett renodlat utvecklingsbolag till en kommersiell aktör inom nätverksmarknaden. Bolaget går nu in i en fas där marknadsföring och försäljning står i fokus. Effnets långsiktiga mål är att bli en av världens ledande leverantörer av nätverksprodukter och teknologier. I dagsläget har Effnet ca 50 anställda på tre kontor; Stockholm, Luleå och Boston. Effnet Group noteras på Stockholms Fondbörs Nya Marknaden. Läs mer om Effnet Group AB på www.effnet.com. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/23/19991123BIT00620/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/23/19991123BIT00620/bit0002.pdf