Genombrott avseende teknologisamarbete; Effnet skriver letter of intent med ledande amerikansk chiptillverkare

GENOMBROTT AVSEENDE TEKNOLOGISAMARBETE; EFFNET SKRIVER LETTER OF INTENT MED LEDANDE AMERIKANSK CHIPTILLVERKARE Effnet Group AB har skrivit ett letter of intent med Integrated Device Technology Inc. (IDT). Överenskommelsen avser utveckling av chip-baserade lösningar med Effnets routing- och brandväggsteknologier. IDT är en ledande tillverkare av mikroprocessorer, styrenheter och processorer för nätverksprodukter åt telekom- och nätverksföretag över hela världen. Överenskommelsen mellan IDT och Effnet avser fastställa vilka delar av Effnets patentsökta teknologier som kan integreras i IDT-tillverkade VLSI-chip. Detta innebär att IDTs chip kan levereras med tillämplig mjukvara från Effnet till IDTs telekom- och nätverkskunder. Samarbetsförslaget baseras på Effnets teknologi som ursprungligen utvecklats i Sverige och som nu marknadsförs över hela världen genom auktoriserade återförsäljare och OEM-avtal. Paketfiltreringstekniken, som baseras på Effnets ursprungliga och prisbelönta Luleåalgoritm, ger betydande prestanda- förbättringar vid sökningar i routingtabeller, brandväggsfiltrering och hantering av QoS (Quality of Service). Tekniken är överlägsen tidigare produkter som fortfarande används av ledande tillverkare. Effnets teknologi har möjliggjort att man för första gången kunnat demonstrera routingprestanda i gigabit-hastigheter med vanliga servrar eller persondatorer som består av billiga standardkomponenter. Samarbetet med IDT kommer att möjliggöra avsevärt förbättrade prestanda (alternativt lägre kostnader) när Effnets paketfiltreringsteknologi bäddas in och integreras i IDTs chip, vilket inkluderar såväl minnen, mikroprocessorer och specialanpassade switching-chip för nätverksprodukter. "Avtalet med IDT ger en stabil grund för gemensam produktutveckling och vi får nya möjligheter till marknadsföring och försäljningsaktiviteter i USA och resten av världen", säger Tomas Althén, VD för Effnet Group. "När vi nu får chans att jobba med en av världens ledande tillverkare av nätverks- och telekomprodukter ser vi nya möjligheter att utveckla Effnets revolutionerande teknologi och inte minst Effnet som företag." "Den öppna och portabla paketfiltreringstekniken har alltid utvecklats för att vara maximalt kostnadseffektiv. Det ska även vara möjligt att använda valfri maskinplattform innefattande PC-baserade produkter (Effnets FTC-serie med routrar och brandväggar), de nya prisvärda PCI-korten för servrar (Effnets ROC-serie) och nu alltså även chip-baserade lösningar i samarbete med IDT." Effnet öppnade en filial i USA i november 1998 och rekryterar nu mer personal inom marknadsföring, utveckling och drift i såväl USA som Europa. Effnet noteras på Nya Marknaden vid Stockholms Fondbörs. Information om IDT IDT är ett spjutspetsföretag inom digital kommunikation och är noterat på Nasdaq. IDT tar fram nyskapande halvledarprodukter som säljs till ledande tillverkare av kommunikations- och datateknikutrustning. IDTs breda produktportfölj innehåller minnesmoduler, nätverksenheter, RISC- och x86-baserade mikroprocessorer, snabba SRAM-chip och logikkretsar. Företagets produkter konkurrerar på marknader där intäkterna förväntas överstiga 20 miljarder dollar under 1999. 1998 omsatte IDT 578 miljoner dollar. Företagets huvudkontor ligger i Santa Clara, Kalifornien, och personalstyrkan uppgår till 4.800 anställda. IDT har produktionsenheter i Kalifornien, Oregon, Filippinerna och Malaysia. IDT- aktien handlas på Nasdaq-börsen under förkortningen "IDTI". Ytterligare information om IDT finns på http://www.idt.com. För vidare information, vänligen kontakta Effnets VD Tomas Althén, 0708-15 16 15. Effnets affärsidé är att utveckla och marknadsföra nätverksprodukter och nätverksteknologier som kännetecknas av hög effektivitet och säkerhet. För närvarande har Effnets teknologiplattform utmynnat i utvecklingen av två olika nätverksprodukter (routrar och brandväggar) vars syfte är att förmedla respektive filtrera information över datanätverk, exempelvis Internet eller intranet. Under 1998 har Effnet utvecklats från att vara ett renodlat utvecklingsbolag till en kommersiell aktör inom nätverksmarknaden. Bolaget går nu in i en fas där marknadsföring och försäljning står i fokus. Effnets långsiktiga mål är att bli en av världens ledande leverantörer av nätverksprodukter och teknologier. I dagsläget har Effnet ca 40 anställda på tre kontor; Stockholm, Luleå och Boston. Effnet Group noteras på Stockholms Fondbörs Nya Marknaden. Läs mer om Effnet Group AB på www.effnet.com. Effnet Group AB Gustavslundsvägen 151 B 167 51 Bromma Tel: 08-564 605 50 Fax: 08-564 605 60 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/20/19990520BIT00130/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/05/20/19990520BIT00130/bit0002.pdf