Ny styrelseordförande i Effnet

Ny styrelseordförande i Effnet Magnus Ryde efterträder Norman Rasmussen som ordförande Styrelsen i Effnet har vid ett styrelsemöte den 15 oktober valt Magnus Ryde, styrelseledamot i Effnet sedan november 2000, till interimistisk styrelseordförande tills nästa bolagsstämma. Anledningen till förändringen på ordförandeposten är att Norman Rasmussen, styrelseledamot i bolaget sedan november 1998 och ordförande sedan juni 2000, meddelat sitt beslut att frånsäga sig ordförandeskapet med omedelbar verkan. Norman Rasmussen fortsätter dock som styrelseledamot i Effnet. Göran Larsson, styrelseledamot sedan april 2001, utsågs till vice styrelseordförande vid styrelsemötet den 15 oktober. "Jag fyller 73 år inom två månader. Det är dags för mig att koppla av lite mer än vad ordförandeskapet i Effnet tillåter. Jag slutar som ordförande, men fortsätter att arbeta för Effnet som styrelseledamot. Jag har hög tilltro till Effnets ledning och nya ordförande, och kommer själv även fortsättningsvis bidra med att vägleda företaget genom framtida utmaningar", säger Norman Rasmussen. "Som styrelseordförande fortsätter jag att stödja Effnets fokusering på trådlösa nätverk och bolagets unika teknologi inom detta område", säger Magnus Ryde. "För att påskynda vår färd mot lönsamhet har jag bett Göran Larsson och VD Örjan Grinndal att arbeta vidare med företagets effektiviseringsprogram och utveckla våra strategier vidare." Om Effnet Effnet förnyar och licensierar prisbelönade nyckelteknologier som löser problem med datahastigheter, effektivitet och säkerhetsutmaningar för IP- nätverk och IT-säkerhet. Effnet är teknikledande inom Header Compression, som ökar effektiviteten i IP-nätverk. Effnets modulära teknologi för IP-paketbearbetning, EffnetEdgetm Toolkit, liksom företagets lösning för brandväggs- och routerteknologi för tillverkare av hårdvara, ger optimal prestanda. Det helägda dotterbolaget Wkit Security erbjuder teknologier för datakryptering och kopieringsskydd tillsammans med säkerhetsöversyn för offentliga och privata företag. Effnet-gruppen har ca 70 anställda och kontor i Stockholm, Luleå, Håverud samt Tucson i Arizona och Silicon Valley i Kalifornien. Effnet- gruppens aktier omsätts på Nya Marknaden (EFFN). Läs mer om Effnet på www.effnet.com och om Wkit på www.wkit.com. Effnet, Effnets logotyp, EffnetEdge och Wkit är registrerade varumärken som tillhör Effnet AB och Effnet, Inc. Andra varumärken som nämns bör ses som tillhörande sina respektive ägare. För ytterligare information vänligen kontakta: Örjan Grinndal, CEO +46-(0)8-564 605 50, +46-(0)709-57 53 75 Marika Philipson, CFO +46-(0)8-564 605 50, +46-(0)708-32 44 56 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/18/20011018BIT00440/bit0003.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/18/20011018BIT00440/bit0003.pdf