Svante Carlsson och Hans Runesten föreslås till styrelsen i Effnet

Svante Carlsson och Hans Runesten föreslås till styrelsen i Effnet En grupp aktieägare, representerande 18,3 procent av rösterna, presenterar idag ett förslag till styrelseledamöter i Effnet Group AB inför den extra bolagsstämman den 21 december 2001. Gruppen föreslår att styrelsen utgöres av fyra ordinarie ledamöter samt att som nya ledamöter inväljes Svante Carlsson och Hans Runesten. Svante Carlsson, en av grundarna till Effnet, har en gedigen akademisk erfarenhet. Svante är professor i datalogi vid Blekinge Tekniska Högskola och har tidigare också innehaft en professur vid Luleå Tekniska Universitet. Mycket av Svantes forskning har ägnats åt konstruktion av effektiva algoritmer och datastrukturer. Hans Runesten har en bred internationell erfarenhet från finansvärlden men har också arbetat inom Europeiska Kommissionen i Bryssel. Hans är för närvarande managementkonsult i London och har tidigare innehaft ett flertal chefsposter på olika nivåer inom EuroNordic Group och Mellon Bank i London och i USA. Tidigare har Hans Runesten också arbetat för Deutsche Bank i Tyskland. Gruppen föreslår vidare omval av styrelseledamöterna Göran E Larsson och Magnus Ryde ur den nuvarande styrelsen. Ledamöterna Tomas Althén, Stephen Pink och Norman Rasmussen har undanbett sig omval. Om Effnet Effnet förnyar och licensierar prisbelönade nyckelteknologier som löser problem med datahastigheter, effektivitet och säkerhetsutmaningar för IP- nätverk och IT-säkerhet. Effnet fokuserar på mjukvaruutveckling inom Robust Header Compression (RoHC), en teknik som bedöms bli nödvändig för leverantörer av trådlösa nätverk baserade på IP-teknologi. Det helägda dotterbolaget Wkit Security utvecklar mjukvara för kopieringsskydd. Effnet-gruppen har ca 50 anställda. Effnet-gruppens aktier omsätts på Nya Marknaden (EFFN). Läs mer om Effnet på www.effnet.com och om Wkit på www.wkit.com. För ytterligare information vänligen kontakta: Magnus Ryde, Styrelseordförande Effnet Group AB +1-650-483-9638 Göran E Larsson, Vice Styrelseordförande Effnet Group AB +46-8-544-97- 991 eller +46-705-65-68-69 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/12/20011212BIT00750/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/12/20011212BIT00750/bit0001.pdf