Nu är det dags att utse Årets Bamse-pedagoger! - Bamse sätter fokus på förskolan med ny utmärkelse

Report this content

För första gången är det dags att utse Årets Bamse-pedagoger, en ny utmärkelse som uppmärksammar duktiga och engagerade förskolepedagoger runt om i landet. Utmärkelsen består av stipendium på totalt 40 000 kronor. Pengarna ska gå till fortbildning och på så vis komma barnen i förskolan till nytta.

– De flesta som läser Bamse är mellan 4 och 8 år och många går alltså i förskolan. Pedagogerna har en otroligt viktig uppgift i att uppmuntra nyfikenhet och lära barnen hur man ska vara mot varandra, vilket vi också vill göra i Bamsetidningen. Att instifta utmärkelsen Årets Bamse-pedagoger känns därför helt rätt, säger Charlotta Borelius, chefredaktör för Bamsetidningen.

Utmärkelsen kan gå till en person eller ett helt arbetslag och priset, stipendium på 40 000 kronor, ska användas till fortbildning som kommer barnen på förskolan till nytta.

I juryn sitter förutom Charlotta Borelius även Ingrid Pramling Samuelsson, professor i förskolepedagogik vid Göteborgs universitet och Ola Andréasson, VD för BAMSE förlaget AB. Priset går till den eller de pedagoger som enligt juryn bäst uppfyller kriterierna som handlar om att sprida och uppmuntra kunskap och att förmedla hur man skapar och hanterar relationer.

– Vi har valt att fokusera på ämnen som vi ofta behandlar i Bamsetidningen – vänskap och kunskap. Bamse är ju ”världens snällaste björn” men tidningen sprider också kunskap. Att uppmuntra barns nyfikenhet och att lära ut hur man bemöter andra människor är en otroligt viktig uppgift, säger Charlotta Borelius.

Nomineringen är öppen för alla och sker på www.bamse.se fram till den 5 maj. Vinnaren eller vinnarna av utmärkelsen presenteras på Förskolans Dag den 15 maj.

Läs mer och nominera på www.bamse.se

För frågor, vänligen kontakta:

Charlotta Borelius, Chefredaktör på Bamsetidningen

charlotta.borelius@egmont.se

Första bamsetidningen kom 1973 och 40 år senare läses den av över 100 000 barn var tredje vecka. Egmont Kids Media Nordic AB med verksamhet i Malmö är marknadsledande inom barn- och ungdomsmedia samt spel och pussel. Egmont Kids Media i Sverige omsätter 470 miljoner SEK (2012) och har 105 anställda.

Taggar:

Citat

– De flesta som läser Bamse är mellan 4 och 8 år och många går alltså i förskolan. Pedagogerna har en otroligt viktig uppgift i att uppmuntra nyfikenhet och lära barnen hur man ska vara mot varandra, vilket vi också vill göra i Bamsetidningen. Att instifta utmärkelsen Årets Bamse-pedagoger känns därför helt rätt
Charlotta Borelius, chefredaktör för Bamsetidningen
– Vi har valt att fokusera på ämnen som vi ofta behandlar i Bamsetidningen – vänskap och kunskap. Bamse är ju ”världens snällaste björn” men tidningen sprider också kunskap. Att uppmuntra barns nyfikenhet och att lära ut hur man bemöter andra människor är en otroligt viktig uppgift
Charlotta Borelius, chefredaktör för Bamsetidningen