Egmont digitaliserar och effektiviserar verksamheten inom ett av sina tre affärsområden

Egmont Publishing har idag lämnat förslag till organisationsförändringar inom affärsområdet Man i Stockholm. Samtidigt tas ett offensivt steg i den digitala satsningen med bildandet av ett nytt, separat digitalt bolag.

Förändringar inom affärsområdet Man i Stockholm
Egmont Publishing är organiserat i tre affärsområden med olika målgrupper. De områden som riktar sig mot barn och ungdomar, samt kvinnor utvecklas fint och har en sund lönsamhet. Affärsområdet Man, med redaktioner och annonsförsäljning i Stockholm och i Åre, har dock erfarit en del utmaningar den senaste tiden. För att möta dessa utmaningar har idag ett förslag om organisationsförändringar presenterats med följande huvuddrag:

• Annonsförsäljningen organiseras om, vilket innebär att Egmont Publishing utökar det idag redan pågående samarbetet med flera externa säljbolag.
  • Redaktionella förändringar inom affärsområdet Man:
    • Utgivningen av titlarna Datormagazin och PC Gamer avslutas.
    • Företaget avser att sälja titeln Travel News.
    • Båttitlarna Båtnytt och Vi Båtägare slås ihop med ambition att skapa Sveriges ledande båtmagasin för främst nya båtar.
    • Kontoret i Åre stängs. Redaktörskapet för Åka Skidor och Utemagasinet läggs på frilans med projektledning från Egmont-kontoret i Solna.

Förslaget innebär en övertalighet om totalt 37 tjänster inom Egmont Publishing AB. Samtliga av dessa tjänster berör främst företagets affärsområde Man, varav redaktioner med 19 tjänster, säljorganisation med 17 tjänster och Marknad med 1 tjänst. Förhandlingar kommer att inledas inom kort med företagets fackliga parter.

– Det känns väldigt trist att behöva genomföra denna förändring, som innebär att många duktiga och omtyckta medarbetare tvingas lämna företaget. Det har varit ett tufft men samtidigt nödvändigt beslut för att säkra att vi även i framtiden är ett av Sveriges mest framgångsrika och lönsamma medieföretag, säger Per Kjellander, VD för Egmont Publishing.

Utökad digital satsning
Egmont Publishing tar ytterligare ett offensivt steg i sin digitala satsning och skapar ett separat bolag för den digitala verksamheten. Förändringen innebär att företaget ökar fokus på digitalisering av kärnverksamheten. I den nya förlagsenheten, som kommer att bestå av 27 medarbetare, ingår webbredaktion, webbutveckling och en digital säljgrupp. Chef för det digitala bolaget blir John Severinson.

– Vi har under året stärkt våra digitala positioner inom flera områden, och det här ger oss ytterligare kraft i vår långsiktiga ambition om att nå en ledande ställning digitalt på den svenska mediemarknaden, säger Per Kjellander.

För mer information, vänligen kontakta,
Per Kjellander, VD Egmont Publishing, e-post per.kjellander@egmont.se , telefon 070 715 37 79

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 330 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av Egmontkoncernen som delar ut mer än 100 miljoner SEK årligen för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Om oss

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, som Hemmets Journal, Hus & Hem, icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter, event, e-handel och content marketing. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder kronor och har cirka 300 medarbetare i Sverige. Egmont är en av Nordens ledande mediekoncerner med aktiviteter i 30 länder och 6 600 medarbetare. Vi står för starkt medieinnehåll och digital innovation. Verksamheten innefattar bl.a. Nordisk Film, TV 2 i Norge, bokförlag och Egmont Publishing, som ger ut fler än 700 magasin och veckotidningar. Vi är delägare i en rad verksamheter som t.ex. Zentropa, står för försäljning av PlayStation och mycket mer. Egmont är en stiftelse som omsätter cirka 14,7 miljarder kronor och som delar ut mer än 100 miljoner kronor varje år för att bidra till att utsatta barn och ungdomar får ett bättre liv. Läs mer på www.egmont.se. EGMONTWe bring stories to life