Egmont ny delägare i Outnorth

Mediekoncernen Egmont investerar 40 miljoner kronor i Outnorth. Outnorth är Skandinaviens ledande nätbutik inom outdoor och säljer kläder, skor och utrustning för aktiviteter och träning utomhus.

– Med ännu ett väldigt starkt år bakom oss står vi i och med den här investeringen nu bättre rustade än någonsin för framtiden. Det här möjliggör satsningar på både sortiments- och servicenivå så att vi kan inspirera fler att uppleva skandinavisk outdoor, vare sig det handlar om kläder och prylar eller om själva upplevelsen, säger Lars Nykvist, VD på Outnorth.

Egmont är en ledande mediekoncern i Norden med aktiviteter i 30 länder och 6 600 medarbetare. De är verksamma inom film, TV, biografer, tidningar, böcker, streamingtjänster, undervisningsmaterial, spelkonsoler och en rad digitala communities, appar och spel.

– Egmont har under de senaste åren investerat i ett antal framgångsrika e-handelsföretag i Norden. Vår målsättning är att investera och utveckla oss till att bli ledande inom e-handel i Norden. Investeringen i Outnorth blir vår sjunde och vi tror att bolaget efter ett imponerande 2016 står starkt i konkurrensen, med en kompetent ledning och kunniga partners i ägarkretsen, säger Torsten Bjerre Rasmussen, VD för Egmont Publishing, som i och med investeringen också tar plats i Outnorths styrelse.

En annan av storägarna i Outnorth är Verdane Capital VII. Man har över 30 års erfarenhet från investeringar i snabbväxande bolag, varav ett stort antal är aktiva inom just e-handel.

– Vi har de senaste åren jobbat långsiktigt med Outnorth i strategin om att bli Skandinaviens ledande nätbutik inom outdoor. Nu lägger vi i nästa växel och satsar ytterligare på att bredda och förbättra både produktutbudet och tjänsterna för att skapa fortsatt tillväxt och bygga ett ännu starkare varumärke, säger Staffan Mörndal på Verdane Capital Advisors.

För mer information kontakta:

Staffan Mörndal, Partner på Verdane Capital Advisors
staffan.morndal@verdanecapital.com
eller 070-931 52 35

Lars Nykvist, VD på Outnorth
lars.nykvist@outnorth.com eller 076-836 29 90

Torsten Bjerre Rasmussen, CEO för Egmont Publishing
tbr@egmont.com eller +45 2128 3010

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, som Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter, event, e-handel och content marketing. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder kronor och har cirka 300 medarbetare i Sverige.

Egmont är en av Nordens ledande mediekoncerner med aktiviteter i 30 länder och 6 600 medarbetare. Vi står för starkt medieinnehåll och digital innovation. Verksamheten innefattar bl.a. Nordisk Film, TV 2 i Norge, bokförlag och Egmont Publishing, som ger ut fler än 700 magasin och veckotidningar. Vi är delägare i en rad verksamheter som t.ex. Zentropa, står för försäljning av PlayStation och mycket mer. Egmont är en stiftelse som omsätter cirka 14,7 miljarder kronor och som delar ut mer än 100 miljoner kronor varje år för att bidra till att stötta utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

We bring stories to life.

Egmont har under de senaste åren investerat i ett antal framgångsrika e-handelsföretag i Norden. Vår målsättning är att investera och utveckla oss till att bli ledande inom e-handel i Norden. Investeringen i Outnorth blir vår sjunde och vi tror att bolaget efter ett imponerande 2016 står stark i konkurrensen, med en kompetent ledning och kunniga partners i ägarkretsen.
Torsten Bjerre Rasmussen, CEO Egmont Publishing