Egmont nyrekryterar och satsar på digitala nischer

Nu är det klart att Egmont Publishing flyttar sin verksamhet inriktad på den digitala annonsaffären till en separat enhet. Syftet är att öka fokus på den digitala verksamheten och skapa en mer snabbrörlig organisation för att möta den höga förändringstakten på annonsmarknaden. Som ett led i satsningen växlar företaget nu upp den digitala försäljningen med tre nyrekryteringar.

– Vi har en stark tro på våra nischer och intresseområden, och möjligheten att skapa attraktiva kommersiella samarbeten, exempelvis native-annonser. Våra sajter samlar köpstarka målgrupper och med hjälp av vår data kan vi styra erbjudanden mycket mer finkornigt än tidigare. Våra annonsprodukter ger dessutom bättre effekt tack vare den relevanta miljön, säger John Severinson, digital chef på Egmont Publishing.

Nyrekryterar från Expressen, IDG och Specific Media
För att stärka upp den digitala annonsförsäljningen har Egmont Publishing anställt tre nya medarbetare. Lars Näslund, är ny ansvarig för data och programmatic. Lars har lång erfarenhet av programmatiska köp och kommer närmast från Specific Media. Lotta Nylund, från IDG, och Katarina Bengtsson från Expressen, är nya Key Account Managers. Båda har lång erfarenhet av integrerad annonsering och native advertising.

Den nya digitala enheten består av 27 personer uppdelade på innehåll, affär och teknik. Merparten av medarbetarna tillhör redaktionen.

– Vi inledde vår satsning på digitalt innehåll i början av 2015 och har sett kraftiga trafikökningar sedan dess. Nu flyttar vi redaktion och teknikutveckling närmare samman vilket kommer ge bättre sajter och upplevelser för besökarna, säger Thomas Eriksson, digital förlagsredaktör.

För mer information kontakta:
John Severinson, digital chef, Egmont Publishing,
e-post
john.severinson@egmont.se, telefon 08 692 01 49

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 330 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av Egmontkoncernen som delar ut mer än 100 miljoner SEK årligen för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Vi har en stark tro på våra nischer och intresseområden, och möjligheten att skapa attraktiva kommersiella samarbeten, exempelvis native-annonser. Våra sajter samlar köpstarka målgrupper och med hjälp av vår data kan vi styra erbjudanden mycket mer finkornigt än tidigare. Våra annonsprodukter ger dessutom bättre effekt tack vare den relevanta miljön.
John Severinson, digital chef, Egmont Publishing