Egmont organiserar om och samordnar verksamheten i Sverige samt med fler länder

Egmont Publishings ledning har idag presenterat förslag till omorganisation. Förändringen påverkar främst affärsområdena Kids och Tidskrifter, samt ekonomiavdelning.

Egmont Publishing har under de senaste åren gjort bra ekonomiska resultat och har genomfört flera betydande satsningar inom print och det digitala området, både genom förvärv och organisk tillväxt. Samtidigt har det funnits behov av att effektivisera verksamheten till följd av utmaningar i den vikande mediemarknaden. Nu tar företaget ett nytt kliv i detta arbete och ökar samordningen inom koncernen:

• Inom affärsområdet Tidskrifter Sverige utökas samarbetet mellan titlarna i Malmö och Stockholm under ledning av Johan Taubert, som idag är förlagsdirektör för Tidskrifter i Stockholm. Samtidigt genomförs effektiviseringar inom både redaktioner och marknadsfunktion för att parera för minskade intäkter.
  • Affärsområdet Kids organiseras delvis om då Egmont Publishing i Sverige och Egmont Publishing i Polen/Central Eastern Europe går samman och samordnar produktionen för globala Kids-magasin. Parallellt genomförs effektiviseringar inom området Books, Games & Activities. Marika Bark, idag förlagsdirektör för verksamheten i Malmö, blir ansvarig för den nya, internationellt anpassade Kids-organisationen.
  • Som en del i samordningen med Polen/CEE flyttas delar av Egmonts ekonomifunktion i Malmö till Egmont Publishing i Warszawa.
  • Per Kjellander blir VD för den nya regionen.

Förslaget till organisationsförändring innebär att totalt cirka 23 tjänster blir övertaliga inom Egmont Publishing i Sverige.

– Det är alltid ledsamt när duktiga och omtyckta medarbetare tyvärr måste lämna oss. Men för oss är det viktigt att hålla fast vid vår långsiktiga strategi och säkerställa en fortsatt god lönsamhet och stark position på mediemarknaden även i framtiden, säger Per Kjellander, VD för Egmont Publishing.

I samband med förändringen har Egmont Publishings nuvarande CFO, Anette Nilsson, valt att lämna företaget. Hon ersätts i den nya organisationen av Martin Dusseldorp, som idag är CEO för Egmont Publishing i Polen/CEE.

Fackliga förhandlingar inleds nu och ambitionen är att den nya organisationen ska implementeras från årsskiftet.

För mer information, vänligen kontakta,
Per Kjellander, VD Egmont Publishing, per.kjellander@egmont.se, 0707 15 37 79

Om Egmont Publishing och Egmont
Egmont Publishing
publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och King Magazine. Därutöver har vi en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter, event, e-handel och digitala marknadstjänster. Omsättningen uppgår till cirka 1 miljard kronor och vi har cirka 270 medarbetare i Sverige.

Egmont Publishing är en del av Egmont – en av Nordens ledande mediekoncerner med aktiviteter i 30 länder och 6 200 medarbetare. Vi står för starkt medieinnehåll och digital innovation. Vi driver bl.a. Nordisk Film, TV 2 i Norge, bokförlag och Egmont Publishing. Vi publicerar över 700 tidskrifter, sänder 154 timmar TV varje dag, publicerar 2 200 böcker per år, ger ut en film i veckan, står för försäljning av PlayStation och mycket mer. Egmont är en stiftelse som omsätter cirka 14,8 miljarder kronor och som delar ut mer än 120 miljoner kronor varje år för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.