Egmont Publishing förvärvar Kungliga Magasinet

Egmont Publishing har förvärvat Kungliga Magasinet av Royal Publishing Group. I köpet ingår utgivningen av tidningarna Kungliga Magasinet och Kungliga Magasinet special. Förvärvet innebär att Egmont tar ytterligare ett kliv i sin långsiktiga satsning på print inom olika intresseområden.

– Kungliga Magasinet passar bra in i vår stora portfölj av nischade tidningar och magasin, och det är en titel som vi tror mycket på. Det finns ett stort intresse för kungligt innehåll bland våra läsare, och vi har ett kungahus som befinner sig i medvind efter alla bröllop och dop. Nu har vi en ny liten generation med prinsar och prinsessor som vi tror att många kommer vilja läsa om under flera år framöver, säger Marika Bark, förlagsdirektör på Egmont Publishing.

Kungliga Magasinet startades 2012 och bevakar de stora händelserna hos kungahusen i Sverige och Europa. Därutöver skriver tidningen om bland annat mode, skönhet och smycken, samt om spännande slottsmiljöer och historia.

Att kunglig läsning engagerar understryks i senaste Orvesto-mätningen där Kungliga Magasinet ökade med hela 70 procent.

– Det är med stolthet vi lämnar över Kungliga Magasinet till Egmont Publishing, som vi anser vara det förlag med bäst potential att driva och vidareutveckla magasinet vidare till nästa nivå. Vi har haft en fantastisk utveckling de senaste åren då magasinets läsarantal har ökat kraftigt i kombination med stark annonsförsäljning. Nu fokuserar vi på våra lokala gratismagasin till fullo och önskar Egmont Publishing stort lycka till med denna fantastiska produkt, säger Daniel Andersson Alm, VD Royal Publishing Group AB

Grundaren Roger Lundgren fortsätter som chefredaktör för tidningen och blir dessutom ny hovexpert i Hemmets Journal. Han har tidigare gett ut flera böcker om kungahuset, och har fungerat som hovexpert för bland annat TV4, Aftonbladet och Sveriges Television.

– Det här känns jättebra. Egmont har en lång tradition av att driva och utveckla varumärken mot en målgrupp som är intresserad av kungligheter. Framförallt delar de min ambition om att tidningen ska fortsätta att växa och utvecklas, säger Roger Lundgren, chefredaktör på Kungliga Magasinet.

Egmont tar över som ägare från och med nr 1 2017. Planen är att ge ut totalt 6 nr av Kungliga Magasinet och 3 nummer av Kungliga magasinet special under 2017.

Högupplösta bilder laddas ner från Egmonts pressrum på Cision.

För mer information vänligen kontakta,
Marika Bark, Egmont Publishing, marika.bark@egmont.se, 040 693 95 20

Roger Lundgren, chefredaktör Kungliga Magasinet, roger@kungliga.se

Daniel Andersson Alm, VD Royal Publishing Group, daa@almmoller.se

Om Kungliga Magasinet

• Grundades 2012 av författaren och hovexperten Roger Lundgren
  • Bevakar stora kungliga händelser om kungahusen i Sverige och i Europa
  • Skriver även om mode, skönhet, slottsmiljöer och historia.
  • Kommer ut med 9 nummer per år
  • Har 34 000 läsare enligt senaste Orvesto-mätningen

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 300 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av mediekoncernen och stiftelsen Egmont, som varje år delar ut mer än 100 miljoner SEK för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Kungliga Magasinet passar bra in i vår stora portfölj av nischade tidningar och magasin, och det är en titel som vi tror mycket på. Det finns ett stort intresse för kungligt innehåll bland våra läsare, och vi har ett kungahus som befinner sig i medvind efter alla bröllop och dop. Nu har vi en ny liten generation med prinsar och prinsessor som vi tror att många kommer vilja läsa om under flera år framöver.
Marika Bark, förlagsdirektör på Egmont Publishing