Egmont Publishing inleder året med att spränga miljonvallen

Under årets andra vecka nådde Egmont Publishings nätverk fler än en miljon unika användare.

Många sajter i nätverket, bland annat Auto Motor & Sport, Åka Skidor och båtsajterna , visar starka siffror och bidrar till resultatet.

– Tillströmningen av läsare och annonsörer har till stor del att göra med den nya digitala strategi som vi sjösatt. Även bl a Icakuriren,  Hus & Hem och Hälsa ingår numera i Egmonts nätverk. Vi ser många intressanta synergieffekter mellan våra olika varumärken och räknar med att nå ännu fler människor framöver, säger Thomas Eriksson, ny digital förlagsredaktör på Egmont.

Trots det vintriga vädret nådde Båtsajten Livetombord.se sin högsta siffra någonsin under vecka 1 och gick nästan lika starkt vecka 2 med 66 500 användare.

– En fantastisk siffra med tanke på hur säsongsbundet ämnet är, men läsarna gillar att drömma på vintern, säger Thomas Eriksson.

Sveriges största resetidning, Vagabond, har slagit all time high tre veckor i rad. Antalet unika användare är nu uppe i 66 000 användare – en ökning med 77 procent på en månad.

– Vi tror väldigt starkt på våra välkända varumärken och ser ett stort intresse från annonsörer inom våra nischer. Vi kommer att fortsätta satsa rejält på vår digitala del under året som kommer, säger John Severinson, digital direktör på Egmont Publishing.

För mer information om Egmonts digitala strategi kontakta John Severinson, digital direktör, e-post: john.severinson@egmont.se mobil: 070 677 15 51

Egmont Publishing publicerar ett 100-tal magasin och webbplatser för vuxna och barn i Sverige, däribland Hemmets Journal, Icakuriren, Hus & Hem, Kalle Anka, Vagabond, Hälsa, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande eventverksamhet. Företaget omsätter i Sverige cirka 1,1 MSEK och har ambition att växa.

Egmont Publishing är en del av koncernen Egmont som är en av Nordens ledande mediekoncerner med aktiviteter i 30 länder och ca 6 600 medarbetare. Egmont står bl.a. bakom Nordisk Film, TV 2 i Norge, biografer, tidskriftsförlag, bokförlag, läromedelsförlag, PlayStation och en rad delägda filmbolag t.ex. Zentropa. Gemensamt för koncernen är att vi skapar och berättar historier - We bring stories to life – med starka publicistiska värderingar, kvalitetsinnehåll och bra historier – från Oscar-nomineringar till OS i Sochi. Egmont är en affärsdrivande stiftelse som omsätter cirka 1,6 miljarder EUR. Varje år delar vi ut närmare 10 miljoner EUR för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Om oss

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, som Hemmets Journal, Hus & Hem, icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter, event, e-handel och content marketing. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder kronor och har cirka 300 medarbetare i Sverige. Egmont är en av Nordens ledande mediekoncerner med aktiviteter i 30 länder och 6 600 medarbetare. Vi står för starkt medieinnehåll och digital innovation. Verksamheten innefattar bl.a. Nordisk Film, TV 2 i Norge, bokförlag och Egmont Publishing, som ger ut fler än 700 magasin och veckotidningar. Vi är delägare i en rad verksamheter som t.ex. Zentropa, står för försäljning av PlayStation och mycket mer. Egmont är en stiftelse som omsätter cirka 14,7 miljarder kronor och som delar ut mer än 100 miljoner kronor varje år för att bidra till att utsatta barn och ungdomar får ett bättre liv. Läs mer på www.egmont.se. EGMONTWe bring stories to life

Båtsajten Livetombord.se nådde sin högsta siffra någonsin under vecka 1 och gick nästan lika starkt vecka 2 med 66 500 användare. – En fantastisk siffra med tanke på hur säsongsbundet ämnet är, men läsarna gillar att drömma på vintern,
Thomas Eriksson, digital förlagsredaktör på Egmont Publishing.