Egmont släpper banbrytande modell för programmatiska köp

Som första publicist i Sverige släpper nu Egmont hela sitt annonsutrymme till programmatisk försäljning genom införandet av så kallad header bidding-teknik.

Header
bidding är en avancerad teknik som innebär att programmatiska annonsköp har lika stora möjligheter att komma åt de mest attraktiva annonsytorna som vanliga annonsköp.

– Vi vill skapa förutsättningar för den mest relevanta och bäst betalande annonsören att synas för rätt målgrupp, och låter nu vår programmatiska handel gå före vår premiumförsäljning, säger Björn Österman, digital försäljningschef på Egmont Publishing.

Bakgrunden till ändringen är en övertygelse hos Egmont om att total pristransparens skapar trygghet och lika förutsättningar för alla.

– Genom header bidding får vi möjlighet att bearbeta marknaden utifrån vad den faktiskt är villig att betala och lämnar bakom oss principen att programmatic hamnar i andra hand, fortsätter Björn Österman.

Egmonts portfölj av specialintressesajter innehåller varumärken med hög trovärdighet och hög relevans i trafiken. Dessa annonsytor är högt åtråvärda hos annonsörer som har en vara eller en tjänst inriktad mot en tydligt avgränsad målgrupp.

– Våra starka varumärken och välbesökta sajter är vår största tillgång, säger John Severinson, digital direktör på Egmont. Genom att släppa fram programmatic för hela vårt annonsutrymme tar vi ytterligare ett kliv i rätt riktning mot vår strategi – att maximera synlighet, relevans och därmed effekt för våra annonsörer.

Egmonts nya programmatic-satsning genomförs i samarbete med Pubmatic, som tillhandahåller det tekniska verktyget decision manager.

Högupplösta bilder laddas ner från Egmont Publishings pressrum hos Cision.

Läs mer om Egmonts digitala erbjudande på www.egmontdigital.se.

För mer information vänligen kontakta,
Björn Österman, digital försäljningschef, Egmont Publishing, bjorn.osterman@egmont.se, 0765 37 66 61

John Severinson, digital direktör, Egmont Publishing, john.severinson@egmont.se, 070-677 15 51

Header Biddning – så funkar det
Header Bidding innebär att CPM-budet på direktsålda kampanjer tävlar direkt mot CPM-buden från programmatisk försäljning. Header Bidding hjälper publicisten genom att sälja visningen till den som bjuder högst, baserat på högsta inbokade pris i bokningssystemet (ad server) jämfört med marknaden (SSP, supply side platform).

Ordlista

• Programmatic – Algoritmstyrt köpande och säljande av annonsutrymme
  • Header bidding – Programmatic tillåts bjuda på visningen redan i ”headern” och utmanar därmed direktförsäljningen
  • CPM, cost per mille – Kostnad per tusen annonsvisningar
  • Ad server – Tekniskt system för leverans av annonskampanjer
  • SSP, supply side platform – Tekniskt system för publicist på annonsmarknaden

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, som Hemmets Journal, Hus & Hem, icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter, event, e-handel och content marketing. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder kronor och har cirka 300 medarbetare i Sverige.

Egmont är en av Nordens ledande mediekoncerner med aktiviteter i 30 länder och 6 600 medarbetare. Vi står för starkt medieinnehåll och digital innovation. Verksamheten innefattar bl.a. Nordisk Film, TV 2 i Norge, bokförlag och Egmont Publishing, som ger ut fler än 700 magasin och veckotidningar. Vi är delägare i en rad verksamheter som t.ex. Zentropa, står för försäljning av PlayStation och mycket mer. Egmont är en stiftelse som omsätter cirka 14,7 miljarder kronor och som delar ut mer än 100 miljoner kronor varje år för att bidra till att utsatta barn och ungdomar får ett bättre liv. Läs mer på www.egmont.se.

We bring stories to life.

Vi vill skapa förutsättningar för den mest relevanta och bäst betalande annonsören att synas för rätt målgrupp, och låter nu vår programmatiska handel gå före vår premiumförsäljning.
Björn Österman, digital försäljningschef, Egmont Publishing