Guldklavengalans alla vinnare 2013!

Lasse Stefanz utsågs till Årets Dansband när Guldklavengalan, dansbandens egen Oscarsgala, ikväll gick av stapeln för fjortonde året i rad. Guldklaven inleder Svenska Dansbandsveckan i Malung som samlar över 50 000 besökare. Här finner du den rykande färska listan på alla vinnarna som premierades under Guldklavengalan.

Stämningen var på topp och samtliga biljetter sålda sedan länge när dansbandens egen Guldklavengala inledde Svenska Dansbandsveckan i Malung under söndagskvällen. Som vanligt direktsändes galan i Sveriges Radio P4. Artister och prisutdelare under den två timmar långa galan var bland annat The Refreshments, Brolle, Mats Rådberg, Kingen, Christina Lindberg samt nominerade Elisas och Arvingarna. Dessutom framförde Larz-Kristerz en hyllning till Flamingokvintetten och Anna Blomberg dök upp i rollen som Maria Montazami. Lasse Holm, som satt med i juryn, delade ut Juryns specialpris.

- Det är en fantastiskt härlig gala med massor av glada människor i lokalen här i Orrskogens Folkets Park, sa Lasse Holm.

I de sex Guldklavenkategorierna i övrigt har svenska folket varit med och röstat fram sina favoriter. Publiken och radiolyssnarna kunde dessutom rösta på Årets Låt och Årets Dansband även under galan.

-   Spänningen var på topp, även bland oss i juryn, eftersom två av kategorierna först avgjordes i slutat av galan när vi avläst hur svenska folket hade röstat. I år har vi nämligen valt att ge folket en större makt än juryn, berättar Guldklavenjuryns ordförande och tidningen FÅR JAG LOVs chefredaktör Diana Thylin.

Programledare under galan och radiosändningen var tv- och radioprofilen Thomas Deutgen och som sin sidekick hade han Peter Larsson, en av sångarna i Larz-Kristerz.

Guldklavengalan arrangeras av tidningen FÅR JAG LOV och Svenska Dansbandsveckan i Malung och direktsänds i Sveriges Radio P4.

Pressbilder, www.fjl.se/press

Guldklaven delas ut i sex kategorier med tre nominerade i varje kategori. Dessutom delas Juryns Specialpris, Sveriges Radio priset och SKAPS stipendium på 40 000 kr ut under kvällen.

Vinnarna under Guldklaven 2013:

Årets Dansband: Lasse Stefanz

Årets Sångare: Hasse Carlsson, Flamingokvintetten

Årets Sångerska: Jenny Salén, Jenny Saléns

Årets Musiker: Jan-Åke Glavén, Expanders

Årets Album: Genom Natten, med Titanix

Årets Låt: Be mig! Se mig! Ge mig! med Elisas av Henrik Sethsson, Thomas Berglund och Elisa Lindström.

Juryns Specialpris: Atenzia Records

SKAPs stipendium: Kompositörerna Åsa Karlström och Christer Ericsson

Sveriges Radiopriset: Dreams

För med information kontakta:
Diana Thylin, Guldklavejuryns ordförande och FÅR JAG LOVs chefredaktör, mobil: 0708 336075
Thomas Deutgen, Guldklavengalans programledare, mobil: 0703246375

Tidningen FÅR JAG LOV ägs av Egmont Tidskrifter AB som publicerar ett 30-tal magasin och webbplatser i Sverige, omsätter cirka 500 msek och har cirka 230 anställda. Bolaget ingår i den danska mediekoncernen Egmont som är en av Skandinaviens ledande mediekoncerner. Egmont står bakom veckotidningar, magasin, serietidningar, böcker, filmer, tv-program, biografer och tv-stationer samt interaktiva spel, spelkonsoler, musik och en lång rad digitala medier. Egmont utger medier i mer än 30 länder, har 7 600 medarbetare och en omsättning på 1,6 miljarder EUR.