Halmstad utsedd till Sveriges bästa golfstad

Under hela maj har omröstningen Sveriges bästa golfstad pågått på Svenskgolf.se. Nu har Halmstad korats till vinnare.

Det är läsarna på Svenskgolf.se som har fått tycka till. 16 städer – från Umeå i norr till Malmö i söder – deltog. Tävlingen startade 2 maj och efter åttondelsfinaler, kvartsfinaler och semifinaler var det dags för final mellan Halmstad och Västerås. Under ett dygn fick läsarna rösta på sin favoritstad. I finalen kom det in 6 993 röster. Halmstad fick 3 671 av dem, vilket motsvarar 52 procent.

– Den här utmärkelsen betyder jättemycket. Golf är en väldigt viktig del för Halmstads turistnäring – det spelas 40 000 greenfeeronder här varje år. Inom kommunen är man stolt över att vi satsar på ett specifikt område som visar att staden har mer än stränder, hav, fin natur och nöjen. Det känns förstås fantastiskt och nu är vi verkligen Sveriges golfhuvudstad, säger Lina Siljegård, projektledare för Golfhuvudstaden, som drivs av Destination Halmstad och är ett helägt kommunalt bolag.

Engagemanget för tävlingen har varit stort runt om i Golfsverige, och totalt kom det in 20 532 röster. I Svensk Golf nummer 5/2000 utsåg en expertjury Halmstad till Sveriges bästa golfstad. Tvåa på listan för 16 år sedan var Västerås.

– Det är intressant att när våra läsare nu fick rösta fram Sveriges bästa golfstad så blev det exakt samma resultat. Och nu har alltså Halmstad vunnit både experternas och golfarnas röster, kommenterar Carl-Magnus Hellsten, redaktör på Svenskgolf.se, Halmstads framfart som Sveriges främsta golfstad.

Läs mer på www.svenskgolf.se

Bifogat foto fri att publicera mot att fotografens namn anges.

Högupplösta bilder laddas ner från Egmont Publishings pressrum hos Cision.

För mer information vänligen kontakta,
Carl Magnus Hellsten, redaktör på Svenskgolf.se, carlmagnus.hellsten@golf.se, 08 692 66 46

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 300 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av mediekoncernen och stiftelsen Egmont, som varje år delar ut mer än 100 miljoner SEK för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Det är intressant att när våra läsare nu fick rösta fram Sveriges bästa golfstad så blev det exakt samma resultat. Och nu har alltså Halmstad vunnit både experternas och golfarnas röster.
Carl-Magnus Hellsten, redaktör på Svenskgolf.se