Här är vinnarna i barnens stora Oppfinnartävling

I helgen avgjordes Kalle Anka & C:o:s stora Oppfinnartävling. Elin Johnson, Oskar Hammar och Maximilian Felsberg blev de tre snillrika uppfinnarna som fick juryn på fall. Under en prisutdelning på Tekniska museet under lördagen tilldelades de diplom, pokal och medalj för sina snilleblixtar. Deras uppfinningar kommer även att presenteras i kommande nummer av Kalle Anka & C:o, upptecknade av Nordens främsta Kalle Anka-tecknare, Arild Midthun.

Under hösten har barn från hela landet skickat in idéer till uppfinningar på temat ”Uppfinningar för framtiden”. Tävlingen arrangeras av tidningen Kalle Anka & C:o i samarbete med Finn Upp och Tekniska museet i Stockholm med syftet att främja kreativitet och intresset för skapande och innovation bland svenska barn och ungdomar.

Flera hundra bidrag skickades in och i lördags, den 6 december, gick finalen av stapeln på Tekniska museet i Stockholm där de vinnande bidragen korades.

Vinnaren blev Elin Johnson, 14 år från Stockholm med uppfinningen ”Gassugaren” som tilldelades ett stipendium på 1000 kronor, diplom, pokal samt medalj.

På andra plats kom Oskar Hammar, 7 år från Floda med uppfinningen ”Den självgående rullstolen” och på tredjeplats kom Maximilian Felsberg, 12 år från Linköping med uppfinningen ”Taste whisk”.

Tävlingsjuryn bestod av Petra Wadström, uppfinnaren bakom ”solvatten”, Arild Midthun, Kalle Anka-tecknare, Beppe Singer, programledare, Jonas Lidheimer och Ulf Lundin Nilsson, Kalle Anka & C:o, Carolina Olsson, Tekniska museet och Sofia Talborn Björkvi, Finn Upp.

Nedan följer motiveringarna till de vinnande bidragen:

1:a plats

Titel: Gassugaren

Beskrivning: Drönare, belagda med solceller, som flyger i atmosfären och suger upp metangaser och koldioxid.

Motivering:

En fantastisk uppfinning som löser en av vår tids stora utmaningar - att minska utsläppen i vår miljö. Mycket väl genomtänkt med en tydlig problemställning, proffsig presentation och en riktigt klurig idélösning!

2:a plats

Titel: Den självgående rullstolen

Beskrivning: Rullstol med hjul, och ben som man kan fälla ut vid behov. Exempelvis när man behöver ta sig upp eller ned för en trappa. Inspiration till uppfinningen har uppfinnaren fått från sin mormor, som sitter i rullstol.
Motivering:

En härlig innovation för ett behjärtansvärt ändamål, baserad på ett problem nära uppfinnarens vardag. Ett kreativ och kul idé som vi alla välkomnar - att göra trappor tillgängliga för handikappade och personer med nedsatt rörlighet.

3:e plats

Titel: Taste whisk

Beskrivning: Handvisp med inbyggd salt och peppar dispenser, för att underlätta bak-och matlagningen.

Motivering:

Ibland kan även de till synes minsta av problem vålla stora problem i vardagen. Då gäller det att ha bra lösningar till hands. En uppfinning som förenklar matlagningen på genialt vis, med en tydlig bakomliggande tanke, och en riktigt snygg prototyp.

Övriga vinnare

4:e plats: ”Skärfästen” av Bahar Farhadi och Hanna Byléhn, 12 år, Linköping

5:e plats: ”Trädgårdsmaskinen” av Saga Olausson och Arvind Rajani Arora, 11 år och 3 år, Landvetter

6:e plats: ”Hörlursmössan” av Albin Sundström, 9 år, Borås

7:e plats: ”Snöröjare 0303” av Wailam Ngo och Martina Lörincz, 11 år, Hässleholm

8:e plats: ”Lysparaplyet” av Alice Rudhager, 9 år, Varberg

9:e plats: ”Den fjärrstyrda sängen” av Albert Westöö, 5 år, Tvååker

10:e plats: ”Tystare tack” av Vilma Tilly, Alva Pettersson och Moa Sälleteg, 9 år, Holsbybrunn

Samtliga uppfinningar presenteras på KalleAnka.se.

Bilder finns att ladda ner på Egmont Publishings pressrum på Cision

För mer information, kontakta:
Jonas Lidheimer, Egmont Publishing, e-post: jonas.lidheimer@egmont.se, telefon +46 708 63 94 62

Vinnarna i Kalle Anka & C:o Oppfinnartävling 2014. Foto: Anna Gerdén, Tekniska museet

Egmont Publishing publicerar ett 100-tal magasin och webbplatser för vuxna och barn i Sverige, däribland Hemmets Journal, Kalle Anka & C:o, Vagabond, Bamse och KING Magazine, samt ger ut aktivitetsböcker, spel och pussel. Därutöver har företaget en omfattande eventverksamhet. Företaget omsätter i Sverige cirka 900 MSEK och har 300 anställda. Egmont Publishing är en del av koncernen Egmont som är en av Nordens ledande mediekoncerner med aktiviteter i 30 länder och 6 600 medarbetare. Koncernen står bl.a. bakom Nordisk Film, TV 2 i Norge, biografer, tidskriftsförlag, bokförlag, läromedelsförlag, PlayStation och en rad delägda filmbolag t.ex. Zentropa.