Klart för Utefest på Höga Kusten

Förra årets succé, Utefest, är tillbaka. Till helgen intar hundratals friluftsentusiaster Höga Kusten för att delta i allt ifrån klättring i Europas största Via Ferrata-anläggning, till kurser och föreläsningar med tunga namn som friluftsikonen Johan Skullman och trailgurun Miranda Kvist.

Utefest arrangeras av tidningen Utemagasinet i samarbete med FriluftsByn och hålls för andra året i rad i naturmeckat på Höga Kusten. Här träffas alla som brinner för friluftsliv, såväl nybörjare som elit, för att ha kul, umgås och utbyta erfarenheter. Under de tre festivaldagarna varvas inspirerande föreläsningar med olika friluftsaktiviteter. Dagarna är fullmatade med fartfyllda aktiviteter och naturupplevelser, som klättring, paddling, trailrunning och mycket mer. På kvällarna samlas man i FriluftsByn och lyssnar till några av Sveriges främsta äventyrare och föreläsare.

Några av höjdpunkterna i årets program är:

• Guidade vandringar i Skuleskogens Nationalpark och Slåttdalsberget.
  • Klättring i Europas största Via Ferrata-anläggning
  • Outdoor Yoga med Therése Furudal.
  • Trailskola och trailrunning med löparprofilen Miranda Kvist, medgrundare av Team Nordic Trail.
  • Havskajakpaddling med High Coast Experience och Melker Kayaks i Sveriges mest dramatiska skärgård.
  • Johan Skullmans friluftsskola med praktiska inslag och tips för hur du gör äventyr mer behagliga.
  • Fotokurser med en av Sveriges främsta skidfotografer, Nicklas Blom.
  • Föreläsningar med bland annat Nicklas Blom, Miranda Kvist och äventyraren Sofia ”Fjälldrottningen” Johansson.

– Utefest har verkligen blivit en succé och nyckeln har varit gemenskapen och utbudet av alla aktiviteter som man får möjlighet att prova på. Vi har lyckats skapat en unik mötesplats där deltagarna bor tillsammans, umgås, skrattar och provar nya utmaningar i ett av Sveriges vackraste naturområden, säger Hanna Petersson, eventansvarig för Utefest.

Utefest 2015 på Höga Kusten pågår mellan den 11-13 september.

För mer information vänligen kontakta,

Hanna Petersson, Tf Chef Event Egmont Publishing,
e-post hanna.petersson@egmont.se, telefon 0765 45 36 77

Jerry Engström, ägare FriluftsByn, e-post jerry.engstrom@hogakusten.se, telefon 070-540 85 77

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 330 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av Egmontkoncernen som delar ut mer än 100 miljoner SEK årligen för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Vi har lyckats skapat en unik mötesplats där deltagarna bor tillsammans, umgås, skrattar och provar nya utmaningar i ett av Sveriges vackraste naturområden.
Hanna Petersson, Tf Chef Event Egmont Publishing