Kronprinsessan Victoria pryder omslaget i senaste Kalle Anka & C:o

I nya numret av Kalle Anka & C:o får vi se kronprinsessan Victoria som vi aldrig har sett henne tidigare. Omslaget pryds av en ”ankifierad” kronprinsessa som blir firad på sin 40-årsdag av självaste Kalle Anka med tårta och skönsång.

– Det är första gången vi har en kunglighet på omslaget. Vi hoppas att Victoria uppskattar både ankifieringen och att få fronta vårt klassiska tidningsomslag, säger Anna Bergström, redaktionell projektledare för Kalle Anka & C:o.

Kalle Anka & C:o kom ut för första gången 1948 och att verkliga personer medverkar i tidningen tillhör inte vanligheterna. Kronprinsessan Victoria kan numera räkna in sig i en exklusiv skara av svenskar som förärats med en ankifiering på omslaget till landets största serietidning. Andra celebriteter som synts i Ankeborg genom åren är Christer Fuglesang (aka Buster Fågelsång), Zlatan Ibrahimovic (aka Zlankan Ibraformovich), Loreen (aka Hårfeen), Petra Mede (aka Tetra Medwurst), Måns Zelmerlöv (aka Mums Zemmelbröd), Fredrik Reinfeldt (aka Didrik Kalfält) och Stefan Lövfen (aka Staffan Sjöben).

Kronprinsessan har ännu inte tilldelats något Ankeborgsnamn utan detta kommer att röstas fram med hjälp av fans och läsare på Kalle Ankas facebooksida.

Omslaget och ankifieringen av Victoria är tecknat av den kände norske Kalle Anka-tecknaren Arild Midthun.

– Det har varit en ära att få ankifiera Kronprinsessan inför hennes stora dag. Victoria har en stark utstrålning och med en vacker liten anknäbb känns hon lika självklar och oemotståndlig för Ankeborgsborna som för oss Nordbor, säger Arild Midthun.

I det aktuella numret kan du också läsa en Kalle Anka-tidslinje över kronprinsessans liv, samt läsa om andra prinsessor som har figurerat i Ankeborg.

Kalle Anka & C:o nummer 28 finns att köpa i butik från och med den 11 juli.

För mer information vänligen kontakta:
Anna Bergström, projektledare Kalle Anka & C:o, e-post anna.bergstrom@egmont.se , telefon +46 72 300 61 71

Om Egmont Publishing
Egmont Publishing
publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har vi en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter, event och marknadstjänster. Omsättningen uppgår till cirka 1 miljard kronor och vi har cirka 300 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv. Läs mer på www.egmont.se.

Om oss

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, som Hemmets Journal, Hus & Hem, icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter, event, e-handel och content marketing. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder kronor och har cirka 300 medarbetare i Sverige. Egmont är en av Nordens ledande mediekoncerner med aktiviteter i 30 länder och 6 600 medarbetare. Vi står för starkt medieinnehåll och digital innovation. Verksamheten innefattar bl.a. Nordisk Film, TV 2 i Norge, bokförlag och Egmont Publishing, som ger ut fler än 700 magasin och veckotidningar. Vi är delägare i en rad verksamheter som t.ex. Zentropa, står för försäljning av PlayStation och mycket mer. Egmont är en stiftelse som omsätter cirka 14,7 miljarder kronor och som delar ut mer än 100 miljoner kronor varje år för att bidra till att utsatta barn och ungdomar får ett bättre liv. Läs mer på www.egmont.se. EGMONTWe bring stories to life

Det har varit en ära att få ankifiera Kronprinsessan inför hennes stora dag. Victoria har en stark utstrålning och med en vacker liten anknäbb känns hon lika självklar och oemotståndlig för Ankeborgsborna som för oss Nordbor.
Arild Midthun, Kalle Anka-tecknare