Lasse Åbergs hyllning till den vandrande vålnaden: ”Fantomen förgyllde min barndom”

Fantomen fyller 80 år och det firas med en spektakulär jubileumsbok som släpps på Bokmässan i Göteborg – MANNEN SOM INTE KAN DÖ. Boken innehåller tidigare outgivna serier på svenska, och en hyllning till den vandrande vålnaden från Lars Åberg!

Fantomen – Mannen som inte kan dö! innehåller totalt sex äventyr från 30-talet till idag, både välbekanta klassiker och tidigare outgivet på svenska. De gamla mästarna Lee Falk, Ray Moore, Wilson McCoy och Sy Barry finns förstås representerade, liksom senare års kreatörer Tony DePaul, Graham Nolan och Paul Ryan. Dessutom ett omfattande artikelmaterial som går igenom seriens historia. Ett måste för Fantomenfantaster!

Förord av Lars Åberg – hyllar Fantomen
Förordet har skrivits av filmskaparen och konstnären Lars Åberg, som själv är född samma år som Fantomenserien första gången publicerades i Sverige – 1940. Lars Åberg är en stor Fantomenfantast och arrangerade själv en Fantomenutställning på sitt museum i Bålsta i våras.

– Vi är jätteglada för Lasse Åbergs bidrag till vår jubileumsbok. Precis som med Lasse så är det är något speciellt med Fantomen som tilltalar svenska läsare. Fantomen står för goda värderingar och är en vanlig dödlig människa. Fantomenlegenden har gått i arv under nästan 500 år, vilket ger utrymme till mängder av äventyr i spännande historisk miljö med kopplingar till verkliga händelser, säger Andreas Eriksson, tf. redaktör för tidningen Fantomen.

Fantomen-mingel och lansering på Bokmässan
Jubileumsboken Fantomen – Mannen som inte kan dö släpps i samband med Bokmässan i Göteborg den 22–25 september, i Egmont Publishings monter B 08:42. Från slutet av september finns den att köpa i bokhandeln och på DinTidning.se.

Media är inbjudna att närvara vid Fantomens jubileumsmingel i Egmont Publishings monter den 22 september kl. 17.30. På plats finns bl.a. Fantomen-tidningens tf. redaktör Andreas Eriksson och chefredaktör Mikael Tegebjer från Bulls press.

Högupplösta Fantomen-pressbilder finns att ladda ner från Egmonts pressrum hos Cision. Vid publicering – ange © King Features Syndicate. Inc./distr. Bulls/Egmont

För fördjupande Fantomen-material – se även faktabilagan ”80 år med Fantomen”, med bl.a. historisk tidslinje och klassiska djungelordspråk.

För mer information, pressex och anmälan till mingel, vänligen kontakta,

Mikael Gauffin, marknadschef, Egmont Publishing, mikael.gauffin@egmont.se, 0708 63 94 40
Jonas Lidheimer, PR- och informationsansvarig, Egmont Publishing, jonas.lidheimer@egmont.se, 0708 63 94 62

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 300 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av mediekoncernen och stiftelsen Egmont, som varje år delar ut mer än 100 miljoner SEK för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Vi är jätteglada för Lasse Åbergs bidrag till vår jubileumsbok. Precis som med Lasse så är det är något speciellt med Fantomen som tilltalar svenska läsare. Fantomen står för goda värderingar och är en vanlig dödlig människa. Fantomenlegenden har gått i arv under nästan 500 år, vilket ger utrymme till mängder av äventyr i spännande historisk miljö med kopplingar till verkliga händelser.
Andreas Eriksson