Måns Zelmerlöw och Hemmets Journal vill ge barnen i Sydafrika en bättre framtid!

- Nu är det min tur att ge tillbaka för allt jag fått i livet, säger folkkära artisten Måns Zelmerlöw.

Nu startar han tillsammans med Hemmets Journal en stor insamling till förmån för skolbarn i Sydafrika.

- Detta är det viktigaste jag gjort i hela mitt liv, säger Måns i veckans nummer av Hemmets Journal.

Ett fattigt land måste satsa på sina ungdomar för att utvecklas. Tillsammans med Måns Zelmerlöw startar nu Hemmets Journal och biståndsorganisationen Star for Life en stor insamling till förmån för skolbarnen i Sydafrika, under rubriken Ge med hjärtat - hjälp oss att samla ihop pengar till en ny skola!

Hemmets Journal och den svenska biståndsorganisationen Star for Life har gjort en överenskommelse som innebär att 100 procent av den summa som tidningens läsare skänker går direkt till verksamheten på skolan. Star for Life har 90-konto och är medlem av FRII vilket innebär en särskild tillsyn av att skänkta medel går till ändamålet. Star for Lifes insamlings- och administrationskostnader i procent av insamlade medel är bara 12 procent, vilket är mycket lågt.

Med hjälp av pengarna som tidningens läsare skänker kommer en ny Star for Life-skola att invigas i februari 2013. De insamlade pengarna används för att betala lön till Star for Lifes coacher/lärare samt undervisningmaterial för eleverna på skolan. Undervisningen handlar bland annat om att sprida kunskap om HIV/AIDS bland unga människor.

Måns Zelmerlöw besökte själv Sydafrika i början på året tillsammans med Hemmets Journal och Star for Life. Måns tog starkt intryck av mötet med skolbarnen i Sydafrika:

- Jämfört med de här ungdomarna har jag levt ett otroligt gott och skyddat liv, säger Måns i nr 21 av Hemmets Journal. Att hjälpa Star for Life är det viktigaste jag har gjort i hela mitt liv!

Måns Zelmerlöw är nu ambassadör för Star for Life. Han ska hjälpa till att samla in pengar och sprida information.

I början på nästa år, den 22 februari 2013, kommer den nya Star for Life-skolan att invigas med Måns Zelmerlöw på plats. Hemmets Journal ordnar också en läsarresa till Sydafrika så att tidningens läsare kan vara med på invigningen av ”sin skola”.

Ge med hjärtat - varje krona räknas!

Måns Zelmerlöw och Hemmets Journal uppmanar alla att hjälpa till med insamlingen. Star for Life har två 90-konton: Bankgiro 900–1611 eller postgiro 90 01 61–1. Viktigt: Märk talongen ”Måns skola”. Hur mycket/lite kan jag skänka? Det finns ingen gräns, vare sig uppåt eller neråt! Men för att ge ett exempel så räcker 200 kr för att finansiera Star for Lifes verksamhet för en elev under ett helt år.

Håkan Ström, chefredaktör Hemmets Journal, 0703-46 57 80, hakan.strom@egmont.se

Hemmets Journal, en av Sveriges största familjetidningar, ägs av Egmont Tidskrifter AB som ingår i den danska mediekoncernen Egmont som är en av Skandinaviens ledande mediekoncerner. Vi står bakom veckotidningar, magasin, serietidningar, böcker, undervisningsmaterial, aktivitetsprodukter, filmer, tv-program, biografer och tv-stationer samt interaktiva spel, spelkonsoler, musik och en lång rad digitala medier. Egmont utger medier i mer än 30 länder, har 7 600 medarbetare och en omsättning på 1,4 miljarder EUR.