Micke i Åhus kan bli Sveriges bästa busschaufför!

I år delas Hemmets Journals Stora Pris ut för femte gången. Avsikten är att lyfta fram en yrkesgrupp som inte får så mycket uppmärksamhet i media. I år letar vi efter Sveriges bästa busschaufför, som vinner priset på 50 000 kronor. Drygt 200 busschaufförer från Överkalix i norr till Ystad i söder har blivit nominerade av sina passagerare och Micke Nyström i Åhus tillhör de fem som av en jury utsetts till slutkandidater!

Hemmets Journals Stora Pris delas i år ut för femte gången. Målsättningen med priset är att sätta stråkastarljuset på yrkesgrupper som sällan får den uppmärksamhet de förtjänar för sitt viktiga arbete. Tidigare år har vi belönat en kassörska, en städare, en ängel i hemtjänsten och en brevbärare. I år har tidningens läsare skickat in drygt 200 förslag på vem som ska utses till Sveriges bästa busschaufför.

– Vi vill lyfta fram vanliga människor, istället för TV-kändisar och kungligheter, säger Hemmets Journals chefredaktör Håkan Ström. Sveriges busschaufförer, som ser till att folk kommer till sina jobb i ur och skur, är en typisk sådan grupp av människor som vi vill ge lite extra uppmärksamhet

Bland de nominerade har en jury valt ut fem kandidater som presenteras i tidningen. I Hemmets Journal nr 36, som kommer ut idag, presenteras den andra kandidaten, Micke Nyström, 50, i Åhus som kör skolbuss i nordöstra Skåne. Tidigare har vi presenterat kandidat nr 1 i nummer 35. Övriga tre kandidater presenteras i kommande nummer 37-39. I nr 40 får tidningens läsare rösta fram sin favorit av de fem slutkandidaterna. Rösterna räknas och vinnaren presenteras i Hemmets Journal nr 48, som kommer ut den 20 november.

Micke Nyström är skolbusschauffören som gärna känner alla sina 55 passagerare till namnet, gärna bjuder på underhållning i bussen och till och med hoppar in som extra läxhjälp när det behövs.

Här finns artikeln om Micke Nyström:

Den fullständiga listan på samtliga nominerade finns här:

Håkan Ström, chefredaktör Hemmets Journal, 0703-46 57 80, hakan.strom@egmont.se

Hemmets Journal ges ut av Egmont Publishing som publicerar ett 100-tal magasin och webbplatser för vuxna och barn i Sverige, däribland Hemmets Journal, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande eventverksamhet. Företaget omsätter i Sverige cirka 900 MSEK och har 300 anställda.

Egmont Publishing är en del av koncernen Egmont som är en av Nordens ledande mediekoncerner med aktiviteter i 30 länder och ca 6 600 medarbetare. Egmont står bl.a. bakom Nordisk Film, TV 2 i Norge, biografer, tidskriftsförlag, bokförlag, läromedelsförlag, PlayStation och en rad delägda filmbolag t.ex. Zentropa. Gemensam devis för koncernen är We bring stories to life – med starka publicistiska värderingar, kvalitetsinnehåll och bra historier – från Oscarnomineringar till OS-sändningar. Egmont är en affärsdrivande stiftelse som omsätter cirka 1,6 miljarder EUR. Varje år delas närmare 10 miljoner EUR ut för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv. Under 2013 ökade Egmont sina donationer till allmännyttiga ändamål till 10 miljoner EUR. Donationerna ges till projekt som skapar ett bra liv för utsatta barn och ungdomar. Det rör sig bl. a. om projekt som stärker barn och ungdomars förmåga att hantera livskriser samt projekt som skapar lust att lära hos barn. Under 2013 utformade Egmont Fonden signaturprojektet Lära för livet som under ett antal år framöver kommer att donera 5,4 miljoner EUR till bl. a. sommarskolor i lägerform.