Ny chefredaktör på Svensk Golf

Oskar Åsgård blir ny chefredaktör på Sveriges största golftidning Svensk Golf. Han kommer närmast från en tjänst som chefredaktör på Golf Digest.

Oskar Åsgård är idag chefredaktör för Golf Digest och har tidigare jobbat med Svensk Golf och Svenskgolf.se (tidigare golf.se) i drygt tio år. Han efterträder Svensk Golfs nuvarande chefredaktör Tobias Bergman som går vidare till en ny tjänst som kommunikationschef hos golfdetaljisten Dormy.

– Jag är väldigt glad över att Oskar tackat ja till att ta över efter Tobias. Oskar har varit en viktig kugge i vår starka golfredaktion under många år, och hans redaktionella erfarenhet och kunskap om golf och golfbranschen är stor. Med Oskar ombord känner jag mig väldigt trygg i vår fortsatta satsning på att utveckla och vässa landets mest vällästa golftidning, säger Johan Taubert, förlagsdirektör på Egmont Publishing.

– Det känns som en oerhört kul och inspirerande utmaning. Svensk Golf är ett väldigt starkt varumärke och det är en rolig titel att jobba med eftersom den når hela Golfsverige. Att få vara med och forma vad vi skriver om i Svensk Golf och skildra världens bästa sport är helt klart ett drömuppdrag, säger Oskar Åsgård.

Svensk Golf grundades 1946 och är en av landets största tidskrifter med en upplaga på ca 310 000 exemplar och ges ut tio gånger om året. Den

köptes 1964 av Svenska Golfförbundet och blev samtidigt förbundets officiella medlemstidning. Egmont Publishing förvärvade Svenska Golfförbundets medieverksamhet bestående av Svensk Golf, Golfguiden och sajten svenskgolf.se våren 2015. Sedan tidigare ger Egmont ut tidningen Golf Digest, som Oskar Åsgård varit chefredaktör för i drygt ett år.

Oskar Åsgård fortsätter som chefredaktör på Golf Digest tills han tillträder som chefredaktör på Svensk Golf den 1 april. Arbetet med att rekrytera hans efterträdare till Golf Digest inleds inom kort.

För mer information vänligen kontakta,
Johan Taubert, förlagsdirektör Egmont Publishing Stockholm, johan.taubert@egmont.se, 076 545 24 05

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 300 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av mediekoncernen och stiftelsen Egmont, som varje år delar ut mer än 100 miljoner SEK för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Det känns som en oerhört kul och inspirerande utmaning. Svensk Golf är ett väldigt starkt varumärke och det är en rolig titel att jobba med eftersom den når hela Golfsverige. Att få vara med och forma vad vi skriver om i Svensk Golf och skildra världens bästa sport är helt klart ett drömuppdrag.
Oskar Åsgård, ny chefredaktör på Svensk Golf