Ny undersökning avslöjar: Frisören får höra våra innersta hemligheter

Hemmets Journal har tagit tempen på svenskarnas relation till sin frisör. Undersökningen visar att hela 20 procent anser att frisören är bättre på att lyssna än sin partner. Samtidigt har 27 procent någon gång varit så besvikna efter en klippning att de börjat gråta.

Tävlingen Hemmets Journals Stora Pris delas ut för sjätte gången i år och i november ska Sveriges ”goaste” frisör koras. Intresset har varit rekordstort med 1 168 nominerade frisörer – från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Att hår och frisörer engagerar vittnar också Hemmets Journals stora enkät om. Totalt deltog 3 365 personer i undersökningen som avslöjar hårresande sanningar om svenskarna och deras frisörer:

• 20 procent tycker att frisören är en bättre lyssnare än partnern.
  • 29 procent av de svarande tycker att frisören är som en nära vän.
  • Hela 70 procent pratar om privata saker med sin frisör.
  • 6 procent har någon gång avslöjat en hemlighet för sin frisör som inte ens deras familj eller närmaste vänner känner till.
  • 44 procent har gått till samma frisör i mer än fem år och bara 18 procent byter frisör ofta.
  • 82 procent känner sig glada och vackra när de lämnar frisersalongen, men det händer också att det blir fel. Hela 27 procent har nämligen någon gång gråtit efter en misslyckad klippning.

– Svenska folket älskar verkligen sina frisörer och de spelar onekligen en viktig roll i våra liv. Det känns också kul att lyfta fram en yrkesgrupp som är så engagerande, och som kanske inte alltid får den uppmärksamhet den förtjänar, säger Håkan Ström, chefredaktör för Hemmets Journal.

Resultatet från undersökningen presenteras i sin helhet i senaste numret av Hemmets Journal (nr 35). Här presenteras även den första av totalt fem nominerade frisörer i Hemmets Journals Stora Pris. Vinnaren presenteras i nr 48 som kommer ut den 19 november.

För mer information vänligen kontakta,
Håkan Ström, chefredaktör Hemmets Journal, telefon 0703 46 57 80, e-post hakan.strom@egmont.se

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 330 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av Egmontkoncernen som delar ut mer än 100 miljoner SEK årligen för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Svenska folket älskar verkligen sina frisörer och de spelar onekligen en viktig roll i våra liv. Det känns också kul att lyfta fram en yrkesgrupp som är så engagerande, och som kanske inte alltid får den uppmärksamhet den förtjänar.
Håkan Ström, chefredaktör för Hemmets Journal