Nytt initiativ mot kränkningar inom barnfotboll

Med start den 4 december gör fotbollstidningen GOAL i samarbete med Friends gemensam sak i en riksomfattande satsning för att lära unga fotbollsspelare hur man uppträder för att vara en bra fotbollskompis. Initiativet heter GOAL Fair Play. Målsättningen är att Fair Play ska bli en självklarhet inom svensk fotboll. Ingen ska känna sig kränkt eller diskriminerad i samband med fotbollsträning eller match, på eller utanför fotbollsplanen.

Vart fjärde barn inom idrotten har blivit kränkt av en lagkamrat, mest utsatta är pojkar inom lagidrotter. Det visar en Sifoundersökning som genomfördes i slutet av 2013 på uppdrag av Friends.
1 100 idrottande barn och ungdomar mellan 9 och 15 år som är aktiva i en förening deltog i undersökningen där det framkom att taskiga kommenterar vid match eller träning är vanligt och att det även förekommer utfrysning, knuffar och slag.

– Friends undersökning visar också att klubbar som jobbar aktivt med dessa frågor har färre kränkningar och att barnen trivs bättre, säger Anna Eliasson på Friends.

För att motarbeta kränkningar inom idrotten har nu tidningen GOAL i samarbete med Friends tagit fram ett diskussionsmaterial för barn- och ungdomsspelare. Materialet är baserat på tolv punkter, som beskriver vad man ska och inte ska göra för att vara en bra fotbollskompis.

– GOAL Fair Play är ett verktyg som får barn och ungdomar att fundera kring sitt eget beteende på fotbollsplanen. Barnen kan också läsa vad spelare och tränare, som lyckats på den absoluta toppen inom idrotten, tänker och säger om fair play, berättar Daniel Carlsson, projektledare för GOAL Fair Play.

På sajten goalfairplay.se kan föreningar och spelare följa upp frågeställningarna genom att göra ett test av hur man själv skulle bete sig i olika situationer som kan uppstå på träning eller match.

– GOAL Fair Play är ett utmärkt verktyg för klubbar att få igång diskussionen bland spelarna ute i lagen, säger Anna Eliasson på Friends.

Läs mer på www.goalfairplay.se

Kontaktpersoner:

Daniel Carlsson, Projektledare GOAL Fair Play, daniel.carlsson@egmont.se, 040-693 94 00

Anna Elisasson, Friends, anna.eliasson@friends.se, 031-724 42 42

Tidningen GOAL ägs av Egmont Publishing som publicerar ett 100-tal magasin och webbplatser för vuxna och barn i Sverige, däribland Hemmets Journal, Kalle Anka & C:o, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande eventverksamhet. Företaget omsätter i Sverige cirka 900 MSEK och har 300 anställda.

Egmont Publishing är en del av koncernen Egmont som är en av Nordens ledande mediekoncerner med aktiviteter i 30 länder och ca 6 600 medarbetare. Egmont står bl.a. bakom Nordisk Film, TV 2 i Norge, biografer, tidskriftsförlag, bokförlag, läromedelsförlag, PlayStation och en rad delägda filmbolag t.ex. Zentropa. Gemensam devis för koncernen är We bring stories to life – med starka publicistiska värderingar, kvalitetsinnehåll och bra historier – från Oscarnomineringar till OS-sändningar. Egmont är en affärsdrivande stiftelse som omsätter cirka 1,6 miljarder EUR. Varje år delas närmare 10 miljoner EUR ut för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv. Under 2013 ökade Egmont sina donationer till allmännyttiga ändamål till 10 miljoner EUR. Donationerna ges till projekt som skapar ett bra liv för utsatta barn och ungdomar. Det rör sig bl. a. om projekt som stärker barn och ungdomars förmåga att hantera livskriser samt projekt som skapar lust att lära hos barn. Under 2013 utformade Egmont Fonden signaturprojektet Lära för livet som under ett antal år framöver kommer att donera 5,4 miljoner EUR till bl. a. sommarskolor i lägerform.

GOAL Fair Play är ett verktyg som får barn och ungdomar att fundera kring sitt eget beteende på fotbollsplanen. Barnen kan också läsa vad spelare och tränare, som lyckats på den absoluta toppen inom idrotten, tänker och säger om fair play.
Daniel Carlsson, projektledare för GOAL Fair Play