Röstningen har startat inför Guldklaven - dansbandens oscarsgala

Det är fjortonde året i rad som det stora musikpriset Guldklaven delas ut. Flest nomineringar i år har det unga uppstickarbandet Elisas som tävlar mot veteraner som Lasse Stefanz och Streaplers. I går sparkades röstningen igång av Guldklavejuryns ordförande Diana Thylin och programledaren Thomas Deutgen i P4 Dans. Guldklaven äger rum söndagen den 14 juli och sänds i Sveriges Radio P4 kl. 20.00- 22.00.

Guldklaven arrangeras av musiktidningen FÅR JAG LOV och Svenska Dansbandsveckan i Malung, som samlar över 50 000 besökare under den dansvecka som inleds med dansbandens stora galatillställning. Sveriges Radio P4 direktsänder som vanligt den två timmar långa galan och oväntade prisutdelare blandas med artistuppträdanden som i stora delar hålls hemliga fram till galan. Namn som folkparksaktuella Brolle, The Refreshments och dansbanden Elisas och Arvingarna är dock namn som droppats.

- Musikpriset Guldklaven är ju dansbandsbranschens största pris och har blivit otroligt prestigefyllt att få. Själva galan samlar hela branschen och att den direktsänds i P4 gör ju att alla radiolyssnare kan vara med och känna feststämningen i Orrskogens Folkets park, säger programledaren tillika producenten för galan, Thomas Deutgen.

Priset delar ut i sex kategorier med tre nominerade i varje kategori. Dessutom delas Juryns Specialpris, Sveriges Radio priset och SKAPS stipendium på 40 000 kronor ut under kvällen.

Tidningen FÅR JAG LOVs chefredaktör Diana Thylin har varit Guldklavenjuryns ordförande sedan starten år 2000:

-  Juryns kriterier är bland annat aktualitet, musikalitet, egen stil, aktivitet och popularitet. Och vi är väldigt nöjda med årets nomineringar som tydligt visar vilken bredd det finns bland dagens populära dansband.

Ny i juryn för i år är musikveteranen Lasse Holm som för första gången inte är upptagen med att turnera med Diggiloo-gänget.

-  Det är fantastiskt roligt att få vara med i juryn. Svårt men väldigt stimulerande.  Jag började ju själv som dansbandsmusiker och vet både vilket slitgöra det är och samtidigt hur många duktiga musiker det finns i branschen, säger Lasse Holm.

Förutom juryn så har även svenska folket möjlighet att rösta. I år ges dessutom allmänheten mer makt än tidigare. De förfogar över samma antal poäng att fördela som juryn och vid ett likaläge väger folkets röst tyngst. Och i går spakades rösningen igång som pågår under veckan, förutom i kategorierna Årets Låt och Årets Dansband där det går att rösta fram till och under galan som sänds i Sveriges Radio P4 söndagen 14 juli kl. 20.00- 22.00.

Och de nominerade är…

Årets Dansband:
Elisas
Lasse Stefanz
Streaplers

Årets Låt:
Ta mig tillbaka nu (Figge Boström, Andreas Weise, Andreas Öberg)
Arvingarna

Be mig! Se mig! Ge mig! (Henrik Sethsson, Thomas Berglund, Elisa Lindström)
Elisas

Precis som jag är (Lennart Wastesson, Larry Forsberg, Sven-Inge Sjöberg)
Titanix

Årets Sångerska:
Carolina Skaarup Olsson, Callinaz
Elisa Lindström, Elisas
Jenny Salén, Jenny Saléns

Årets Sångare:
Hasse Carlsson, Flamingokvintetten
Conny Nilsson, Matz Bladhs
Lars ”Lunkan” Lundgren, Perikles

Årets Album:
Den här sången, Flamingokvintetten
Genom natten, Titanix
Sommar i Sverige, Casanovas

Årets Musiker:
Donald Laitila, Donnez
Jan-Åke Glavén, Expanders
Tommy Bengtsson, Martinez

För mer information kontakta:
Guldklavenjuryns ordförande, Diana Thylin, mobil: 0708 336075
Guldklavengalans programledare/producent, Thomas Deutgen, mobil: 0703 246375

Tidningen FÅR JAG LOV ägs av Egmont Tidskrifter AB som publicerar ett 30-tal magasin och webbplatser i Sverige, omsätter cirka 500 msek och har cirka 230 anställda. Bolaget ingår i den danska mediekoncernen Egmont som är en av Skandinaviens ledande mediekoncerner. Egmont står bakom veckotidningar, magasin, serietidningar, böcker, filmer, tv-program, biografer och tv-stationer samt interaktiva spel, spelkonsoler, musik och en lång rad digitala medier. Egmont utger medier i mer än 30 länder, har 7 600 medarbetare och en omsättning på 1,6 miljarder EUR.

- Det är fantastiskt roligt att få vara med i juryn. Svårt men väldigt stimulerande. Jag började ju själv som dansbandsmusiker och vet både vilket slitgöra det är och samtidigt hur många duktiga musiker det finns i branschen!
Lasse Holm