Skånsk matprofil till Hemmets Journal

Hon valde bort en internationell modellkarriär för sin största passion i livet – mat. Hemmets Journal har rekryterat matkreatören och kokboksförfattaren Cecila Vikbladh som ny matredaktör.

Cecilia Vikbladh är en av Skånes mest drivna och engagerade matprofiler. Under 80-talet arbetade Cecilia som modell i Paris och Milano, men det stora intresset för mat fick henne att lämna det glamorösa modellivet. Istället lockade en satsning på en karriär som bland annat matkreatör, kokboksförfattare, kökschef och kostrådgivare. 8 kokböcker, en mängd artiklar, reportage och matjobb senare gör Cecilia debut som matredaktör på Hemmets Journal.

– Jag ser det här som en enormt spännande utmaning. Att skriva om mat och att få privilegiet att inspirera andra människor genom en så stor och matfokuserad tidning som Hemmets Journal känns fantastiskt roligt. Jag tror att min stora erfarenhet och energi kan komma väldigt bra till pass här, säger Cecilia Vikbladh.

Cecilia Vikbladh har jobbat med mat på olika vis under drygt 20 år. Förutom att skriva mycket har hon även jobbat som matfotograf och matstylist. Den senaste kokboken, Veggivore, präglas till stor del av Cecilias egen matfilosofi – att äta mer grönt, etiskt och hållbart.

– Vi är mycket glada över rekryteringen av Cecilia. Hon är jordnära, kreativ och framåtblickande och det är precis det som Hemmets Journal står för, säger Hemmets Journals chefredaktör Håkan Ström.

Hemmets Journals läsare får stifta bekantskap med Cecilia Vikbladh från och med nr 14 som kommer ut den 30 mars.

Nya ansikten på Hemmets Journal-redaktionen är även nya fackchefen Gitte Nørgaard Grytli, och Camilla Arvidsson, som ny biträdande AD.

Högupplösta bilder laddas ner från Egmonts pressrum hos Cision .

För mer information vänligen kontakta:
Håkan Ström, chefredaktör Hemmets Journal, hakan.strom@egmont.se , 0703 46 57 80

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 300 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av mediekoncernen och stiftelsen Egmont, som varje år delar ut mer än 100 miljoner SEK för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Om oss

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, som Hemmets Journal, Hus & Hem, icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter, event, e-handel och content marketing. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder kronor och har cirka 300 medarbetare i Sverige. Egmont är en av Nordens ledande mediekoncerner med aktiviteter i 30 länder och 6 600 medarbetare. Vi står för starkt medieinnehåll och digital innovation. Verksamheten innefattar bl.a. Nordisk Film, TV 2 i Norge, bokförlag och Egmont Publishing, som ger ut fler än 700 magasin och veckotidningar. Vi är delägare i en rad verksamheter som t.ex. Zentropa, står för försäljning av PlayStation och mycket mer. Egmont är en stiftelse som omsätter cirka 14,7 miljarder kronor och som delar ut mer än 100 miljoner kronor varje år för att bidra till att utsatta barn och ungdomar får ett bättre liv. Läs mer på www.egmont.se. EGMONTWe bring stories to life

Jag ser det här som en enormt spännande utmaning. Att skriva om mat och att få privilegiet att inspirera andra människor genom en så stor och matfokuserad tidning som Hemmets Journal känns fantastiskt roligt. Jag tror att min stora erfarenhet och energi kan komma väldigt bra till pass här.
Cecilia Vikbladh, ny matredaktör på Hemmets Journal