Svensk moderedaktör utsedd till världens tredje bäst klädda man

Egmontmedarbetaren och modeprofilen Andreas Weinås har utsetts till en av världens tio bäst klädda män på Instagram. Manolo-redaktören är nummer tre och enda svensk på listan, som tagits fram av brittiska modemagasinet GQ.

Brittiska GQ har valt ut ”Instagrams sartoriella kungar som du borde följa omedelbart” med en prestigefylld topp-10-lista. Konkurrensen i tävlingen var knivskarp. Andreas Weinås – stilredaktör på King, expert i  Kingpodden och redaktör för Manolo.se – hamnade före bland annat populära instagrammare och stilgurus som supermodellen Lucky Blue Smith , Brian Chan och Freddie Foulkes . Listan toppades av den brittiske författaren, musikern och modellen Aiden Shaw

– Det är en stor ära att någon anser mig vara en av världens bäst klädda män även om jag tycket att det finns mängder med stilpersonligheter vars klädsel jag själv inspireras av och håller högre än min egen. Men om min klädsel bidrar till att inspirera andra känns det väldigt roligt, säger Andreas Weinås.

Utnämningen har inte bara gett eko i modevärlden, utan naturligtvis även bland kollegorna på Egmont, med många gratulationer och glada tillrop:

– Detta är förstås ett kvitto på att Andreas Weinås är en sann expert inom sitt område. Han är en inspiration för allt fler stilmedvetna svenska män, vilket också märks genom den positiva trafikutvecklingen på Manolo.se , säger Thomas Eriksson, digital förlagsredaktör på Egmont Publishing.

Instagrams betydelse för modevärlden har ökat kraftigt de senaste åren och till viss del ersatt bloggarnas betydelse. Genom sitt instagramkonto @andreasweinas , med över 34 000 följare, har Andreas Weinås etablerat sig som en inflytelserik person inom både svenskt och internationellt mode. Nyligen lyftes han även fram som stilikon när den japanska utgåvan av herrmodebibeln The Rake listade "The 10 Most Rakish Men".

Högupplösta bilder laddas ner från Egmont Publishings pressrum hos Cision .

För mer information vänligen kontakta,
Thomas Eriksson, digital förlagsredaktör, Egmont Publishing, thomas.eriksson@egmont.se , 0704 89 99 54 telefon

Andreas Weinås, redaktör Manolo.se, Egmont Publishing, andreas.weinas@egmont.se , 0737 226698

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 300 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av Egmontkoncernen som delar ut mer än 100 miljoner SEK årligen för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Om oss

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, som Hemmets Journal, Hus & Hem, icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter, event, e-handel och content marketing. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder kronor och har cirka 300 medarbetare i Sverige. Egmont är en av Nordens ledande mediekoncerner med aktiviteter i 30 länder och 6 600 medarbetare. Vi står för starkt medieinnehåll och digital innovation. Verksamheten innefattar bl.a. Nordisk Film, TV 2 i Norge, bokförlag och Egmont Publishing, som ger ut fler än 700 magasin och veckotidningar. Vi är delägare i en rad verksamheter som t.ex. Zentropa, står för försäljning av PlayStation och mycket mer. Egmont är en stiftelse som omsätter cirka 14,7 miljarder kronor och som delar ut mer än 100 miljoner kronor varje år för att bidra till att utsatta barn och ungdomar får ett bättre liv. Läs mer på www.egmont.se. EGMONTWe bring stories to life

Det är en stor ära att någon anser mig vara en av världens bäst klädda män även om jag tycket att det finns mängder med stilpersonligheter vars klädsel jag själv inspireras av och håller högre än min egen. Men om min klädsel bidrar till att inspirera andra känns det väldigt roligt.
Andreas Weinås, redaktör Manolo.se.