Vikarbybo har Sveriges vackraste växthus

Elisabett Michanek från Västbjörka utanför Vikarbyn i Dalarna har ”Sveriges härligaste växthus”. Utmärkelsen delas ut av tidningen Hus & Hem.

Förra våren utlyste Hus & Hem tävlingen ”Sveriges härligaste växthus”. Intresset för tävlingen var stort, men vinnaren Elisabett Michanek och hennes praktfulla växthus på gården Nykvarn i Västbjörka i Dalarna var i särklass enligt en enig jury.

– Det var i tuff konkurrens, men Elisabetts växthus stack verkligen ut med sin unika snickarglädje och vackra interiör. Det är en byggnad som andas lust och glädje, säger Anette Sievers, redaktör på Hus & Hem.

Elisabett Michaneks växthus är speciellt på många sätt. Den iögonfallande exteriören pryds av ett 30-tal fönster, samtliga inhandlade av Elisabett på olika loppisar under 10 års tid. Det var de som fick bestämma formen när hennes make Mats Persson snickrade ihop växthuset. På den frodiga insidan samsas växter och grönsaker av allehanda slag, tillsammans med en mängd fynd från olika loppisar och antikaffärer.

– Det är underbart att sitta där under svala kvällar, säger Elisabett Michanek. Då tänder vi i kaminen och det ser nästan trolskt ut med ljuset som blänker i de olikfärgade fönsterglasen.

Tävlingen Sveriges Härligaste Växthus delades ut för första gången 2016.

För vinsten belönas Elisabett Michanek med ett presentkort på 10 000 kr från medarrangören Willab Garden, samt ett stort reportage i det nummer av Hus & Hem Uteplatsspecial som finns i butik nu.

Högupplösta bilder laddas ner från Egmont Publishings pressrum hos Cision .

Foto: Maria Hansson

För mer information vänligen kontakta;
Anette Sievers, redaktör Hus & Hem, telefon 08-728 23 24, e-post anette.sievers@egmont.se

Om Egmont
Egmont är en av Nordens ledande mediekoncerner med aktiviteter i 30 länder och 6 200 medarbetare. Vi står för starkt medieinnehåll och digital innovation. Vi driver bl.a. Nordisk Film, TV 2 i Norge, bokförlag och Egmont Publishing. Vi publicerar över 700 tidskrifter, sänder 154 timmar TV varje dag, publicerar 2 200 böcker per år, ger ut en film i veckan, står för försäljning av PlayStation och mycket mer. Egmont är en stiftelse som omsätter cirka 14,8 miljarder kronor och som delar ut mer än 120 miljoner kronor varje år för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Om oss

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, som Hemmets Journal, Hus & Hem, icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter, event, e-handel och content marketing. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder kronor och har cirka 300 medarbetare i Sverige. Egmont är en av Nordens ledande mediekoncerner med aktiviteter i 30 länder och 6 600 medarbetare. Vi står för starkt medieinnehåll och digital innovation. Verksamheten innefattar bl.a. Nordisk Film, TV 2 i Norge, bokförlag och Egmont Publishing, som ger ut fler än 700 magasin och veckotidningar. Vi är delägare i en rad verksamheter som t.ex. Zentropa, står för försäljning av PlayStation och mycket mer. Egmont är en stiftelse som omsätter cirka 14,7 miljarder kronor och som delar ut mer än 100 miljoner kronor varje år för att bidra till att utsatta barn och ungdomar får ett bättre liv. Läs mer på www.egmont.se. EGMONTWe bring stories to life