• EK PR/

Gåshaga Gourmet lanserar fyra ekologiska viner från Château d’Estoublon

Delikatessföretaget Gåshaga Gourmet lanserar fyra ekologiska viner från franska Château d’Estoublon som ligger i la Vallée des Baux de Provence i Frankrike. Lanseringen av vinerna i Sverige sker efter framgångarna som Château d’Estoublons prisbelönta jungfruolivoljor samt slottets alkoholfria mousserande Rosé Moukipic (art. 1921-01) har haft de senaste åren i Sverige.

-  Tillsammans med Château d’Estoublon har vi valt ut två röda viner, ett rosévin och ett vitt vin ur deras sortiment av exklusiva viner. Samtliga är ekologiska och med ursprungsbeteckningarna AOP eller IGP, säger Fredric Ankarcrona som tillsammans med sin fru Lotta äger och driver Gåshaga Gourmet.

De röda vinerna har vunnit diverse medaljer, t ex tilldelades Cuvée Mogador 2009 medaljerna: ”Bronze medal DECANTER 2012” samt ”Gold Medal Best French Wines for Asia 2013”. Vinerna serveras idag på stjärnrestauranger runt om i världen som t ex hos Le Ritz i Paris och Chez Pierre i Tokyo.

De fyra vinerna går att beställa via Systembolagets Beställningssortiment. Restauranger kan även beställa direkt från Gåshaga Gourmet. Vinerna säljs bara i hela lådor.

• Château d'Estoublon Cuvée Mogador AOP 2009 ekologiskt (SB art.nr. 71881-01, 595 kr./ flaska)
  • Château d'Estoublon AOP Rouge 2007 ekologiskt (SB art.nr. 71264-01, 285 kr. /flaska)
  • Château d'Estoublon AOP Rosé 2012 ekologiskt (SB art.nr. 74729-01, 235 kr. / flaska)
  • Domaine d'Estoublon IGP Blanc 2011 ekologiskt (SB art.nr. 72006-01, 315 kr. / flaska)

Château d'Estoublon Cuvée Mogador AOP ekologiskt 2009
      Handplockade druvor jästa utan tillsatta sulfiter och jäst. Lagrat i 18 månader på nya franska ekfat. Välbalanserat kryddigt och komplext vin med mjuka tanniner. Smaken är frisk och mycket harmonisk med en subtil ton av läder och kryddor såsom lakrits och peppar. Elegant vin att dricka inom 5 år. Appellation    d'Origine Protégé AOP Les Baux de Provence. Alkoholhalt 14,50% 40 % Syrah, 40 % Cabarnet, 20 % Mourvèdre SB Artikelnr: 71881-01. Pris: 595 kr. / flaska. Säljs i en trälåda om 3 x 750 ml. Ekocert: Certifié SAS. F-32600

Château d'Estoublon AOP Rouge ekologiskt 2007
Handplockade druvor jästa utan tillsatta sulfiter och jäst. Lagrat i 18 månader.Doften är generös och domineras av svart frukt och kryddor. Aromer av timjan, salvia och kakao kombineras med finess och fräschör. En mjuk textur avslöjar ett kraftfullt men välbalanserat vin som kan avnjutas direkt eller lagras.Appellation d'Origine Protégé AOP Les Baux de ProvenceAlkoholhalt 13,50%30 % Grenache, 30 % Syra, 30 % Mourvèdre, 10 % CabarnetSB Artikelnr: 71264-01. Pris: 285 kr. / flaska. Säljs i låda om 6 x 750 ml.Ekocert: Certifié SAS. F-32600

Château d'Estoublon AOP Rosé ekologiskt 2012
Komplext vin med välbalanserad harmonisk struktur. Färgen är ljus och klar med en mjukt laxrosa ton. Doften är levande med fin intensitet i aromerna. Smaken är frisk och fruktig med toner av nyplockade blommor, vit frukt, röd frukt, tropisk frukt, torkad frukt, citrus och kryddor, vilken förhöjs av vinets syra.Appellation d'Origine Protégée AOP Les Baux de ProvenceAlkoholhalt: 14,00%70 % Grenache, 15 % Syrah, 15 % MourvèdreSB Artikelnr: 74729-01. Pris: 235 kr. / flaska. Säljs i låda om 6 x 750 ml.Ekocert: Certifié SAS. F-32600

Domaine d'Estoublon IGP Blanc ekologiskt 2011Handplockade druvor pressade utan tillsatta sulfiter och jäst. Lagrat i sin egen jästfällning i 9 månader.Välstrukturerat vin med lätta tanniner. Färgen är guldgul och doften är elegant med stor aromatisk intensitet och toner av nyplockade blommor och gul frukt. Smaken är frisk med aromer av stenfrukt, tropisk frukt, torkad frukt och citrus. En hint av kamomillte, honung, mandel och marsipan med en lätt rostad ton i avslutningen.Indication Géographique Protégée IGPAlkoholhalt: 14,00%33 % Marsanne, 33 % Roussane, 34 % GrenacheSB Artikelnr: 72006-01. Pris: 315 kr. / flaska. Säljs i låda om 6 x 750 ml

Ekocert: Certifié SAS. F-32600

Om Gåshaga Gourmet AB
Gåshaga Gourmet importerar och distribuerar delikatessvaror av högsta kvalitet till butiker och restauranger. Företaget, som ligger i Gåshaga på Lidingö utanför Stockholm, grundades 2010. Ägare är Lotta och Fredric Ankarcrona. www.gashagagourmet.se.

Om Château d’Estoublon
Château d’Estoublon, som årligen tar fram prisbelönta viner, oljor och kryddor, ägs och drivs av Valérie och Rémy Reboul. Slottet ligger i Provence strax utanför Arles. Château d’Estoublon bedriver ett ekologiskt jordbruk.

För mer information kontakta:

-    Fredric eller Lotta Ankarcrona (info(at)gashagagourmet.se, 0733 25 40 20 eller 0709 580 660)
-    EKPR (info(at)ekpr.com, 0733 667 220)
-    För bilder kontakta EKPR, besök www.ekprbildbank.com för tillgång till alla bilder i deras bildbank