Grapevine.se listar veganska viner

Intresset och efterfrågan på veganska viner har ökat. För att underlätta för konsumenterna släpper nu Grapevine.se en lista med samtliga veganviner i deras sortiment.

På dryckesimportören Hermansson & Co:s konsumentforum Grapevine.se finns nyheter, inspiration och middagstips med förslag på passande kvalitetsviner från världens alla hörn.

- Det finns inget krav på att märka ut veganska viner eller att informera på flaskans etikett att animaliska tillsatser använts vid produktionen. Därför har vi sammanställt en lista med samtliga veganviner i vårt sortiment som finns till försäljning på Systembolaget, berättar Erika Lundgren, Sustainability Manager på Hermansson & Co.

Vid tillverkningen klarnas vinet ofta genom filtrering innan buteljering. Animaliska råvaror så som äggvita, lysozym (från ägg), mjölkprotein samt gelatin från kött och fisk kan också användas som klarningsmetod eller för att stabilisera och konservera vinet. I veganska viner används istället mineraler eller plantbaserat protein för att få ett klart och fylligt vin.

Grapevine.se finns även på Instagram och Facebook, samt som tryckt magasin och digitalt nyhetsbrev.

För mer information vänligen kontakta:
EKPR & Kommunikation tel. 08-667 22 06 info@ekpr.com
Högupplösta bilder finns på: www.ekprbildbank.com

Hermansson & Co grundades 1994 och är en ledande vin- och spritimportör på den svenska marknaden. Företaget lanserar tillsammans med sina leverantörer attraktiva produkter genom innovativ marknadsföring och säljstrategi. Hermansson & Co skapar med nytänkande varumärkesstrategi affärsframgångar tillsammans med sina partners både på Systembolaget och HoReCa-marknaden.