Heart of Lovikka presenterar vår- sommar 2014

Efter en mycket framgångsrik höst vinter 2013 fördjupar Heart of Lovikka samarbetet med modedesigner Hana Stocklassa. Temat för vår sommar 2014 kollektionen är islossning. I Tornedalen är islossningen startskottet för den efterlängtade våren. I maj går isen på älvarna. Det dånar när stora isblock bryts loss och vattnet forsar fram. Med islossningen kommer ljuset och naturen vaknar från den långa vinterdvalan.

Sticksätten och materialen påminner om krossad is. Formerna är lösa, luftiga och faller fint, som vattnet forsar fram. Flera plagg är transparenta och vackert melerade. Färgsättningen påminner om isen och de bleka vårtonerna: ljusgrått, silver, torkad vass, blekblått och gult för solljuset.

- För mig som designer är det en ynnest att få jobba med ett så spännande varumärke som Heart of Lovikka. Det är en rolig utmaning att förena det Tornedalska stickarvet med en hög modegrad. Det är kontrasten mellan nutid och historien som gör arbetet så spännande, säger Hana Stocklassa.

- Heart of Lovikka har haft en mycket stark höst framförallt i Japan där Heart of Lovikka numera säljs på de exklusivaste varuhusen, bland andra Mitsukoshi. Det är den exotiska historien om den 120-åriga sticktraditionen i en liten by norr om Polcirkeln som fascinerar japanerna. De älskar hantverket i plaggen och den genuina och samtidigt nutida känslan som Hana skapar, berättar Sofia Hagelin, grundare Heart of Lovikka.

För ytterligare information och utlåning vänligen kontakta:

EKPR & Kommunikation │Telefon: 08-667 22 06 │E-mail: info@ekpr.com

Högupplösta bilder finns på www.ekprbildbank.com

Heart of Lovikka gör stickat mode med inspiration från sticktraditionen i Lovikka i Tornedalen där det har stickats Lovikkavantar sedan 1892. Med en hög modegrad, fina kvaliteter och hållbar produktion förenar Heart of Lovikka nutid och historia. Heart of Lovikkas grundare Sofia Hagelins mormor kommer från byn Lovikka och plaggen är döpta efter tanterna i husmodersföreningen. Märket har funnits sedan 2009 och har idag ett åttiotal återförsäljare i Sverige, Norge och Japan. 2013 blev Heart of Lovikka nominerade till Årets Modeföretag av Svenska Moderådet.