Himla lanserar e-handel på himla.se

Hemtextilföretaget Himla utökar dess verksamhet genom att starta e-handel för den svenska marknaden. Himlas produktsortiment med ca 3000 artiklar blir nu tillgängligt för alla.

Himla har idag tre fysiska konceptbutiker i Sverige, och e-handeln kompletterar butikerna samt förstärker närvaron på den svenska marknaden. Allt som finns i e-handelskanalen kommer även att vara tillgängligt för beställning i Himlas butiker.

Både konsument och återförsäljare kommer kunna dra stor nytta av den nya butiken. Himla kan nu utnyttja den digitala kanalen för att på ett inspirerande och överskådligt sätt visa hela sortimentet.

- Det känns spännande att kunna erbjuda sortimentet i sin helhet över hela landet. Det är en service som vi erbjuder för våra konsumenter, säger Annica Högström, VD och Creative Director, Himla AB.

Himla kompletterar den befintliga återförsäljarstrukturen genom att visa hela sortimentet och göra lagret tillgängligt alla dagar dygnet runt. De flesta varorna kommer dessutom att lagerhållas för snabba leveranser. En kund kanske vill komplettera en serie bordslinne som den inte trodde fanns längre eller bara inspireras att köpa det senaste oavsett var kunden bor. E-handeln kommer att erbjuda både nyheter och inspiration men även måttbeställda textilier, bland annat gardiner och metervara från Himlas unika sortiment.

Den stora fördelen är att konsumenten kan vid besök i någon av Himlas befintliga butiker enkelt lägga en beställning direkt i butik även om den inte finns i butikens lager och varan kan alternativt skickas hem.

- Även utvalda fackhandlare kommer att kunna erbjuda en utökad service och sortiment i framtiden med hjälp av nya e-handeln, vi vill gärna utöka vårt samarbete för att kunna erbjuda konsument en bättre service och tillgänglighet av HIMLA-produkter oavsett var konsumenten väljer att handla, säger Erik Jonzon, Försäljning- & Affärsutvecklingschef, Himla AB.

Himlas e-handel har utvecklats internt i samarbete med noga utvalda externa partners; Isotop och Zellout. Enkelhet, tydlighet och en stilren responsiv design har varit i fokus i utvecklingen. Besökaren skall få en inspirerande och angenäm shoppingupplevelse, oavsett vilken skärm som används.

Kunderna erbjuds hemleveranser och möjligheten till paketutlämning i Himlas egna konceptbutiker samt utvalda butiker i Sverige.

E-handeln har redan öppnats 2014-09-19.

För mer information, vänligen kontakta:

Erik Jonzon, Försäljning- & affärsutvecklingschef, Himla AB
Mob: + 46 70 759 48 50
E-post: erik.jonzon@himla.se

Himla AB grundades 1990 och köptes 1996 av Annica Högström. Himla är ett varumärkesföretag som arbetar med textilier för heminredning. Formgivning och färgsättning är egen design där Himlakonceptet står för kvalitet, färgkoordination och inspirerande variation – allt i naturmaterial. Sortimentet omfattar produkter inom segmenten Dining, Living, Bed, Bath, samt Fabrics. Himla har sitt huvudkontor i Uppsala. www.himla.se.