Jotun lanserar LADY färgkarta 2017

Måla din drömvärld!
Med den nya färgkartan sträcker sig LADY längre än någonsin tidigare – ja, över hela världen! Färgkartan reflekterar en stor spännvidd av kulörer och stilar inspirerade  av kulturer från världens alla hörn. Genom de tre färgpaletterna:  Nordic  Living Urban  Living och  Continental  Living  förflyttas kulturerna hem till oss samt låter oss inspireras.

”Vi reser och uppsöker nya platser, både fysiskt och genom Internet. Maten vi äter, böckerna vi läser och musiken vi lyssnar på kommer från många olika hörn av världen. Med den nya färgkartan vill vi sprida denna nyfikenhet till hemmet, och har satt ihop tre teman som reflekterar detta” , säger Lisbeth Larsen, Global kulörchef på Jotun.

Alla LADYs kulörer är utvecklade med tanke på att de ska vara behagliga att leva med. Med sina spännande nyanser är den nya färgkartan den perfekta utgångspunkten för att skapa ett personligt hem som ger energi, ro och inspiration. I höst lanseras även nyheten LADY Perfection, en helmatt takfärg som säkerställer vackra och jämna tak i ett stort kulörutval med både mörka och ljusa kulörer.

Nordic  Living
Det finns en anledning till att vi nordbor tar ryggsäcken på ryggen och sätter kurs mot skog, fjäll, sjö och hav när vi behöver slappna av; den nordiska naturen ger ro i själen.  Jotun  har tagit fram den sobra färgpaletten Nordic  Living  i svala blågrå toner från naturen för att återskapa den rogivande atmosfären i hemmet. LADY  Linblå , LADY  Cashmere , LADY  Washed   Linen  och den nya LADY Band Stone är några av huvudkulörerna i den nordiska paletten. Tillsammans med  Jotuns  bästsäljare LADY Pure Color får väggarna ett mjukt, elegant och supermatt utseende. Resultatet blir ett hem där den hektiska vardagen går lite långsammare.

Urban  Living
Världens storstäder bubblar av inspiration. Vare sig man är i Tokyo, Miami eller Stockholm präglas stadsbilden av teknologi, design och lekfullhet.  Jotun  har översatt denna mentalitet till en sofistikerad och stilfull färgpalett, som ger en smak av det kreativa storstadslivet i våra hem. De snygga rosa kulörerna LADY  Delightful  Pink och LADY Deco Pink är nya för året. Det är även de gröna LADY Pale Green och LADY Evergreen, samt de djupa, smakfulla nyanserna LADY Dusty Red och LADY Velvet Grey.

Continental  Living
Den varma paletten Continental  Living  spänner från brända rödtoner som LADY Heat och LADY  Kilim , via utsökta LADY Dusty Purple till brungula LADY Dijon  Yellow  och LADY Olive Brown. De kryddstarka kulörerna i färgpaletten ger gott om utrymme för att skapa personliga uttryck samt fångar essensen av erfarenheter från nya kulturer, smaker och lukter som vi genom resor tar med oss hem.

”Många reser till städer som Marrakech och Istanbul, där doften av kryddor fyller gatorna och jordfärger spelar en viktig roll. I färgkartan återspeglas detta genom djupa rödtoner och milda ockranyanser” , säger Lisbeth Larsen.

Kulörerna i Nordic  Living :
5249  Linblå
5030 St. Pauls  Blue
7163 Minty Breeze
1145 Band Stone
1352 Form
10679 Washed Linen
10683  Cashmere
9918 Klassisk Vit

Kulörerna i Urban  Living :
1624 Lätthet
1376 Froströk
2782 Deco Pink
2995 Dusty Red
10835 Velvet Grey
8478 Pale Green
8479 Evergreen
2992 Delightful Pink

Kulörerna i Continental  Living:
1625 Själ
1832 Skandinaviskt Ljus
10001 Dijon Yellow
2993 Kilim
1362 Olive Brown
2994 Heat
10428 Masala
3343 Dusty Purple

En av årets stora nyheter är  LADYs  digitala färgkarta! På  colours.jotun.se  hittar du mängder av inspiration, förslag och råd om kulörerna i färgkartan. Du kan sätta ihop din egen önskelista med favoritkulörer och produkter. När du har allt i mobilen blir det enklare än någonsin att måla om!

För mer  information och frågor om kulörer, kontakta:
Kristina  Tunegård , Category Manager Interior, Jotun,  kristina.tunegard@jotun.se ,
Telefon: 031-69 63 23

För och mer information och färgprover, kontakta:
EKPR & Kommunikation │E-mail: info@ekpr.com │Telefon: 08-667 22 06
Högupplösta bilder finns på:
www.ekprbildbank.com

Alla bilder skall hänvisa till:   Jotun /LADY
Det är till stor hjälp för läsarna om ni skriver ut kulörkoder och kulörnamn på bilderna ni publicerar. Vi får många frågor om detta. Både kulörkod + namn (t.ex. LADY 10341 Kalk) bör skrivas ut, då det finns en rad kulörer med samma namn men med annat utseende från olika färgleverantörer.

Foto: Siren  Lauvdal , Styling:  Jannicke   Kråkvik  & Alessandro  D’Orazio

Jotun
: Är marknadsledande inom dekorativ färg i Skandinavien och en av världens ledande producenter av färg och pulverlackering med 69 företag och 33 produktionsanläggningar på alla kontinenter. Jotun hade år 2014 en total omsättning på NOK 17 542 miljoner, och har mer än 9700 medarbetare. Koncernen är organiserad i fyra olika segment och sju geografiska regioner, den har sitt huvudkontor i Sandefjord, Norge.