• EK PR/

Vinnaren av KappAhls Sustainable Design Contest - UPCYCLADE PLAGG I JAPANSK TAPPNING

2017 års vinnande bidrag handlar om upcycling. Kim Linghoff, modestudent på Beckmans designhögskola, visar hur man på ett både lekfullt och stilsäkert sätt kan kombinera nyproducerat material med överblivet garn i nya spännande stickade plagg.

Den 1 oktober lanserar KappAhl plaggen som är tillverkade av garnrester som fått nytt liv i form av två jaquardmönstrade kimonos i dova blåtoner. Inspirerad av Wabi-Sabi, ett japanskt uttryck som betyder att skönheten är tillfällig och ofullständig kommer de i en längre och en kortare modell.

Juryn, som består av bland annat Emilia de Poret och Kate Goldsworthy motiverar de vinnande bidraget så här ”Årets vinnande bidrag handlar om upcycling. Kim Linghoff har visat hur man på ett både lekfullt och smakfullt sätt kan kombinera nyproducerat med överblivet material från tidigare tillverkning i nya, spännande stickade produkter. Ett smart sätt att använda överblivet material och ge det nytt liv och värde i stället för att slängas bort.”

KappAhl driver sedan länge ett proaktivt hållbarhetsarbete och ett av de viktigaste fokusområdena är att minska plaggens negativa påverkan när de produceras. Redan vid ritbordet avgörs 80 % av en produkts miljöpåverkan. Därför är KappAhls ambition att designa modeprodukter för en mer hållbar garderob där kunden skall känna sig trygg med att det görs på ett ansvarsfullt sätt.

– Ett modeföretag som tänker på hållbarhet är väldigt viktigt för mig. Jag kan bara berättiga att hålla på med det här om jag gör det på ett hållbart sätt. Jag kan inte vara ännu en designer som gör världen sämre, säger Kim Linghoff.

Plaggen släpps i begränsad upplaga i utvalda butiker och online från den 1 oktober 2018.

För mer information kontakta:

EKPR & Kommunikation, tel. 08-667 22 06, info@ekpr.com
Olivia Larsson, modepressansvarig, KappAhl Sverige,
tel. +46 704 71 58 47, olivia.larsson@kappahl.com

Högupplösta bilder finns på  www.ekprbildbank.com

Om KappAhl Sustainable Design Contest

• KappAhl Sustainable Design Contest är en tävling för mode-, textil- och designstudenter från Sverige, Finland, Norge och Polen som vill vara med och utveckla framtidens hållbara designlösningar.
  • Över 80 procent av en produkts miljöpåverkan avgörs vid ritbordet. Detta i kombination med KappAhls ambition att vara en aktör som bidrar till att utveckla arbetssätten för hållbar design och tillverkning utgör bakgrunden till tävlingen.
  • Bidragen ska innehålla nyskapande idéer inom design med tydligt hållbarhetsfokus och som fungerar i storskalig produktion.
  • Tävlingen etablerades av KappAhl 2016 och årets upplaga är därmed den andra.
  • Vinnaren av KappAhl Sustainable Design Contest får omsätta sin designidé i praktiken tillsammans med KappAhls designers samt åka på en resa med temat hållbar produktion till något av KappAhls produktionsländer eller genomföra en månads praktik på KappAhls huvudkonto.

KappAhl grundades 1953 i Göteborg och är en av Nordens ledande modekedjor med 370 KappAhl- och Newbie-butiker i Sverige, Norge, Finland, Polen och Storbritannien samt Shop Online. Vår affärsidé är att erbjuda prisvärt mode i egen design till de många människorna. Idag är 53% av bolagets produkter hållbarhetsmärkta.2016/2017 var omsättningen 4,9 miljarder SEK och antalet anställda cirka 4 000 i nio länder. KappAhl är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.kappahl.se.