EKN granskas av Riksrevisionen

I dag presenterar Riksrevisionen sin effektivitetsgranskning av EKN.

– Det är viktigt med extern granskning för att utveckla och förbättra verksamheten, säger Patrick Nimander, EKN:s finanschef. Däremot tycks Dagens industri ha missuppfattat rapporten.

EKN följer svensk lagstiftning och de internationella regelverk och ramverk som finns för exportkreditinstitut inom OECD. I EKN:s årsredovisning för 2013 framgår att EKN har garantiåtaganden för exportaffärer för nära 200 miljarder kronor. EKN:s kapital uppgick till 23,3 miljarder kronor i slutet av förra året.

– Som ett marknadskomplement garanterar EKN affärer som den privata kreditförsäkringsmarknaden inte täcker. De fem största affärerna i EKN:s engagemang uppgick till 38 miljarder kronor vid årsskiftet. Enbart dessa fem affärers engagemang är 14,7 miljarder högre än EKN:s kapital. EKN behöver ha en buffert för affärer som fallerar, säger Patrick Nimander.

Det stora egna kapitalet har byggts upp som en följd av finanskrisen.

– Under finanskrisen gjorde EKN stora särskilda satsningar för att stärka företagens möjlighet att fortsätta exportera. Därmed trefaldigats EKN:s engagemang. Exportörernas affärer gick glädjande bättre än väntat, vilket har inneburit att EKN haft låga skadeutbetalningar, säger Patrick Nimander.

EKN:s kontaktpersoner för media:

Beatrice Arnesson, kommunikationschef, 08-788 00 36
Carina Kampe, pressansvarig, 08-788 01 66

EKN är en myndighet med uppgift att göra fler exportaffärer möjliga och utveckla det svenska näringslivets internationalisering.

EKN behöver ha en buffert för affärer som fallerar
Patrick Nimander, EKN:s finanschef.