EKN jan-dec 2014: Rekordvolym i garantier till SME

EKN:s satsning på små och medelstora företag har varit framgångsrik. Antalet affärer är rekordmånga och kännedomen om vårt erbjudande har ökat väsentligt. EKN tillför statskassan 2,3 miljarder kronor, vilket i huvudsak är hänförligt till den höga garantigivningen under finanskrisen.

Garantivolymen för små och medelstora företag har ökat med 30 procent till 3,1 miljarder kronor 2014 och antalet garanterade affärer ökade från 575 till 753 under året. Kännedomen om EKN bland små och medelstora företag har ökat till 66 procent 2014, jämfört med 48 procent 2013.

– Det är glädjande att EKN:s satsning på små och medelstora företag nu genererar goda resultat. Satsningen är viktig för att öka företagens kunskap om hur EKN:s garantier kan stärka deras export, säger generaldirektör Karin Apelman.

Totalt garanterade EKN 1 529 affärer under året, vilket är något högre än föregående år. Den totala garantigivningen minskade med 40 procent till 26,7 miljarder kronor.

– Större utbud av kapital på de finansiella marknaderna och ökad riskaptit hos finansiella aktörer är huvudfaktorerna bakom minskingen av garantier till stora företag, säger generaldirektör Karin Apelman.

Efterfrågan under året har främst varit inriktad mot exportaffärer till tillväxtmarknader och utvecklingsländer.

Med facit i hand står det klart att rörelsekreditgarantierna var en framgångsfaktor för den svenska exporten under finanskrisen. Garantierna gjorde det möjligt för många svenska storföretag att fortsätta att exportera under den då rådande situationen på finansmarknaderna. När vi sätter punkt för år 2014 har vi avslutat och avräknat en stor del av dessa rörelsekreditgarantier. Förlusterna i satsningen har blivit lägre än förväntat, trots den långa och djupa krisen, och resultatet har stärkt kapitalet. EKN kommer att tillföra statskassan 2,3 miljarder kronor, en del av det totala överskottet som huvudsakligen är hänförligt till den stora garantigivningen under finanskrisen.

Vid periodens slut uppgick utestående garantier till 174,2 miljarder kronor.

Periodens resultat uppgick till 1,8 miljarder kronor vilket är i nivå med föregående år.

Periodens affärer 2014 2013
Offerter, antal 1 938 1 882
Offertvolym, mkr 54 243 45 042
Garanterade affärer, antal 1 529 1 518
Garantivolym, mkr 26 695 43 950
Periodens resultat, mkr 1 824 1 743
Utestående exponering och ackumulerat resultat, mkr 2014-12-31 2013-12-31
Utestående offerter 125 814 117 571
Utestående garantier 174 245 194 713
Reservering för risken i engagemanget 5 412 5 945
Eget kapital 25 075 23 262

EKN:s kontaktperson för media:

Carina Kampe, pressansvarig, 08-788 01 66

EKN är en myndighet med uppgift att göra fler exportaffärer möjliga och utveckla det svenska näringslivets internationalisering.