Första halvåret 2014: Framgångar för fler SME-företag

Både garantigivningen och offertvolymen till små och medelstora företag har ökat jämfört med första halvåret 2013. Garantigivningen till dessa företag uppgick till 1,7 miljarder kronor, vilket är en rejäl ökning mot förra året, då garantigivningen uppgick till 1,0 miljarder kronor.

– Det är glädjande att vår satsning på lokala kontor och närvaro i flera orter i Sverige leder till att små och medelstora företag får ännu bättre tillgång till EKN-garantier. Med EKN som affärspartner kan företagen erbjuda sina kunder kredit och stärka sin konkurrenskraft, säger generaldirektör Karin Apelman.

Totalt minskade garantigivningen till 15,4 miljarder kronor, jämfört med 22,7 miljarder kronor förra året. Den ekonomiska utvecklingen är god i många delar av världen. Det finns tillgång till finansiering på marknaden vilket dämpar efterfrågan på garantier från EKN.

Garantigivning för affärer till tillväxtländer blir åter igen mer dominerande som andel av den totala garantigivningen. Garantivolymen utgjordes under halvåret till 65 procent av affärer till tillväxtländer, jämfört med 35 procent förra året. EKN garanterade 761 affärer i 98 länder.

Periodens resultat uppgick till 809 miljoner kronor. EKN hade vid utgången av första halvåret 2014 en fortsatt stark finansiell ställning. EKN har kapacitet att garantera ytterligare affärer för de svenska exportörerna.

Periodens affärer jan-jun 2014 jan-jun 2013
Offerter, antal 851 864
Offertvolym, mkr 25 264 18 138
Garanterade affärer,   antal 761 811
Garantivolym, mkr 15 414 22 709
Skadeutbetalningar 323 114
Periodens resultat, mkr 809 699
Utestående   exponering och ackumulerat resultat, mkr 2014-06-30 2013-12-31
Utestående offerter 116 999 117 571
Utestående   garantier 179 729 194 713
Reservering för   risken i engagemanget 5 733 5 945
Eget kapital 24 061 23 262

EKN:s kontaktpersoner för media:

Beatrice Arnesson, kommunikationschef, 08-788 00 36
Carina Kampe, pressansvarig, 08-788 01 66

EKN är en myndighet med uppgift att göra fler exportaffärer möjliga och utveckla det svenska näringslivets internationalisering och konkurrenskraft.