Xvivo från Göteborg årets Exportgasell

Xvivo Perfusion utvecklar utrustning som underlättar organtransplantationer.

Försäljningen har ökat varje år sedan starten 1998.

I dag går 98 procent på export.

– EKN vill med priset rikta ljuset på företag som bryter ny mark på tillväxtmarknader. Xvivo är ett bra exempel på att tillväxt på exportmarknaderna inte är en tillfällighet utan en ytterst medveten handling, säger Carl-Johan Karlsson, affärsområdeschef för små och medelstora företag på EKN.

Magnus Nilsson vd på Xvivo är stolt över priset. Också för att det uppmärksammar målmedvetenheten i företagets exportsatsning:

– Om man har produkter med en global marknadspotential behöver man redan från start forma företaget för att möta den internationella marknadens tuffare krav. Bara då vässar man sig tillräckligt för en långsiktig tillväxt.

Juryns motivering till priset lyder:

"Årets vinnare av Exportgasellen bidrar till att sprida en ännu mer human bild av Sverige. Företaget har vuxit från idé till världsomfattande exportaktör på mindre än två decennier, med visionen "ingen borde avlida i väntan på organ" som främsta drivkraft. En stark internationell tillväxt, god lönsamhet och fortsatt stora investeringar i forskning, ger förutsättningar för en lysande framtid."

EKN är sedan fyra år huvudpartner till Di Gasell. Genom att dela ut utmärkelsen ”Årets Exportgasell” vill EKN främja svensk export och svenska företags internationalisering. Priset instiftades 2015 och går till ett exporterande Gasellföretag som har utmärkt sig genom framgångsrik export till tillväxtmarknader. Företaget ska ha vuxit genom en medveten och långsiktig strategi för export.

De tidigare vinnarna av Årets Exportgasell är:

CandyPeople (2017) Sandqvist (2016) och SmartShake (2015).

EKN:s kontaktpersoner för media:

Beatrice Arnesson, kommunikationschef, 08-788 00 36
Rikard Björk, pressansvarig, 08-788 01 66

Xvivo är ett bra exempel på att tillväxt på exportmarknaderna inte är en tillfällighet utan en ytterst medveten handling.
Carl-Johan Karlsson, affärsområdeschef för små och medelstora företag på EKN.