TV-försäljningen når nya rekordnivåer

TV-försäljningen når nya rekordnivåer Hemelektronikkedjan El-Giganten redovisar fortsatt hög aktivitet i varuhusen och TV-försäljningen når nya rekordnivåer. Under sommarmånaderna juni-juli ökade försäljningen med 26,5 procent jämfört med samma period förra året. Bakom rekordförsäljningen ligger El-Gigantens ökade marknadsandel i kombination med sommarens regn och de stora idrottsevenemangen. Lägre priser på attraktiva platta skärmar med LCD- eller plasmateknik i kombination med sommarens stora idrottsevenemang Fotbolls-EM, OS i Aten och kommande World Cup i ishockey är troliga förklaringar till den starka försäljningsökningen. - Efterfrågan på ny TV-utrustning har ökat markant under sommarmånaderna, säger Per Sigvardsson, vd för El-Giganten i Sverige. De lite dyrare platta plasma- och LCD-skärmarna har nu slagit igenom på allvar, men även bland "vanliga" TV-apparater är försäljningsökningen betydande, fortsätter Per Sigvardsson. El-Gigantens siffror bekräftas också av juni månads detaljhandelsindex från Handelns Utredningsinstitut (HUI) som redovisar starka siffror för sällanköpshandeln inom branscher som elektronik, möbler, järn och byggvaror. - Det stora intresset för inredning har satt vardagsrummet i många svenskars hem i blickfånget. Den regniga sommaren ger oss tid att förverkliga idéer och drömmar att skapa trivsel och stil i vardagsrummet och där spelar TV:n en central roll. Numera är design lika viktigt som funktion och prestanda för många av våra kunder, fortsätter Per Sigvardsson. El-Giganten passerade tidigare i år konkurrenten On-Off och är nu den största hemelektronikkedjan på den svenska marknaden. För mer information, vänligen kontakta Per Sigvardsson, vd, telefon: 08-580 866 00, mobil: 070-174 00 50 per.sigvardsson@giganten.se El-Giganten är Sveriges ledande varuhuskedja inom hemelektronik. Företaget etablerades 1994 och har i dag 1200 medarbetare och 37 varuhus i Sverige. El-Giganten ingår i norska Elkjøp-koncernen som i sin tur ägs av den brittiska hemelektronikkoncernen Dixons Group plc. För mer information se www.elgiganten.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/20/20040820BIT20140/wkr0007.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/20/20040820BIT20140/bild.html Bilder

Om oss

El-Giganten är Sveriges ledande varuhuskedja inom hemelektronik och vitvaror. Elkjøp-koncernen är Nordens största återförsäljare av hemelektronik och vitvaruprodukter och omsatte räkenskapsåret 2004/05 13,8 miljarder SEK med ett resultat på 895 miljoner SEK. I Norden finns totalt 221 varuhus och butiker och ca 3750 medarbetare. El-Giganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag 50 varuhus och ca 1200 medarbetare. Elkjøp-koncernen ägs av den brittiska hemelektronikkoncernen DSG International plc.