Delårsrapport januari - juni 2010

Sammanfattning av andra kvartalet 2010

• Nettoomsättningen uppgick till 27 311 Mkr (27 482) och periodens resultat till 1 028 Mkr (658), vilket motsvarar 3,61 kr (2,32) per aktie.

• I jämförbara valutor ökade nettoomsättningen med 2,8% som en följd av högre försäljningsvolymer.

• Rörelseresultatet uppgick till 1 477 Mkr (1 027), motsvarande en marginal på 5,4% (3,7) exklusive jämförelsestörande poster.

• Rörelsemarginalen för den senaste tolvmånadersperioden uppgick till 6,5% exklusive jämförelsestörande poster.

• Resultatförbättringar inom alla affärsområden i jämförbara valutor.

• Högre volymer och förbättringar av produktmixen bidrog till resultatförbättringen.

• Högre kostnader för råmaterial och ökade marknadsföringssatsningar påverkade resultatet negativt.

• Stabilt kassaflöde under kvartalet.

• Marknaden i Nordamerika fortsatte att återhämta sig under kvartalet.

• Marknaden i Europa stabiliserades men efterfrågan försvagades i södra Europa under kvartalets senare del.

Telefonkonferens
En telefonkonferens hålls den 19 juli 2010 klockan 15.00 (CET). Telefonkonferensen leds av VD och koncernchef Hans Stråberg, ekonomi- och finansdirektör Jonas Samuelson och Peter Nyquist, Chef för Investor Relations och Finansiell Information.

En presentation av koncernens andra kvartal kommer att finnas till­gänglig på Electrolux hemsida www.electrolux.com/ir

För deltagande per telefon, vänligen ring:
+46 (0) 8 505 598 53, Sverige
+44 (0) 20 3043 2436, Storbritannien och övriga Europa
+1 866 458 4087, USA

Telefonkonferensen kan även avlyssnas på koncernens hemsida http://www.electrolux.com/webcast1

För mer information
Peter Nyquist, Chef Investor Relations och Finansiell Information: +46 (0) 8 738 60 03.

Finansiell information om Electrolux är också tillgänglig på www.electrolux.com/ir

Taggar: