Electrolux bageriutrustning i Frankrike säljs

Electrolux bageriutrustning i Frankrike säljs (ELUX) Electrolux säljer sin verksamhet för bageriutrustning i Frankrike till Financière de la Motta, Frankrike. Electrolux Baking är en del av Electrolux affärsområde Professionella Inomhusprodukter. Electrolux Baking tillverkar utrustning för bagerier och stormarknader, som till exempel degberedare, ugnar och utställningsdiskar. Omsättningen var 315 Mkr år 2000 och antalet anställda är 230. Företaget har huvudkontor i Henin-Beaumont, Frankrike och har tre fabriker, i Henin-Beaumont och Nevers i Frankrike och i Tunis, Tunisien. Försäljningen beräknas vara genomförd i slutet av oktober 2001. Försäljningen av Electrolux Baking är en del av koncernens strategi att fokusera på kärnverksamheten. Electrolux Baking har haft ekonomiska problem och redovisat förlust. Försäljningen beräknas medföra en realisationsförlust för koncernen på 100 Mkr. Electrolux-koncernen är världens största tillverkare av hushållsmaskiner och utrustning för kök, rengöring samt skogs- och trädgårdsskötsel. Mer än 55 miljoner produkter - som kylskåp, spisar, tvättmaskiner, dammsugare, motorsågar och gräsklippare - säljs varje år till konsumenter och professionella användare i över 150 länder till ett värde av 124,5 miljarder kronor. Electrolux-koncernen har 87 000 medarbetare och arbetar med ledande varumärken som AEG, Electrolux, Zanussi, Frigidaire, Eureka, Husqvarna, Volta och ElektroHelios. Mer information För kommentarer av Detlef Münchow, Chef Electrolux affärssektor Professionella Inomhusprodukter, kontakta Electrolux Pressjour, telefon 08-657 65 07. För att ändra eller säga upp denna faxtjänst, vänligen sänd hela detta dokument, med uppgift om ditt namn, företag och faxnummer, till faxnummer 08-738 74 61, med uppgift om vad som ska ändras. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/17/20011017BIT00950/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/17/20011017BIT00950/bit0001.pdf