Electrolux branschledare för femte året i rad i global hållbarhetsmätning

Electrolux har utnämnts till branschledare i kategorin Household Durables, i hållbarhetsmätningen Sustainability Yearbook som görs av RobecoSAM. Rankningen har jämfört hållbarhetsarbetet hos mer än 2 000 av världens största företag.

Det är femte året i rad som RobecoSAM rankar Electrolux som branschledare i Sustainability Yearbook, där företag grupperas i 59 olika branscher och sedan mäts utifrån sina hållbarhetsresultat i tre dimensioner: den ekonomiska, den miljömässiga och den sociala. RobecoSAM publicerar också det globalt erkända hållbarhetsindexet Dow Jones Sustainability Indices.

”Hållbarhet är en central del av Electrolux affärsstrategi. Genom ett omfattande internt förankringsarbete har vi satt tydliga prioriteringar för att säkerställa att vi fortsätter göra goda resultat samtidigt som vi gör en positiv skillnad i folks vardagsliv och i världen”, säger Henrik Sundström, hållbarhetschef på Electrolux. ”Vår främsta prioritet är effektivitet. Det gäller att fortsätta minska på energi- och vattenanvändningen i våra produkter, optimera användningen av råvaror i tillverkningen, minimera mängden farliga kemikalier samt förbättra hur våra kontor och fabriker påverkar sin omgivning.”

Electrolux blev både utnämnda till branschledare och fick utmärkelsen Gold Class, som går till företagen med högst poäng i varje bransch.

För mer information vänligen kontakta Electrolux pressjour: 08-657 65 07.

Electrolux är en av världens ledande tillverkare av hushållsmaskiner. Utvecklingen bygger på konsumentinsikt och sker i nära samarbete med professionella användare. Vi erbjuder innovativa lösningar för hem och företag, med omsorgsfullt designade produkter såsom kylskåp, diskmaskiner, tvättmaskiner, spisar, luftkonditioneringar, dammsugare och småapparater. Under välkända varumärken som Electrolux, AEG, Zanussi, Frigidaire och Electrolux Grand Cuisine säljs fler än 50 miljoner produkter årligen till kunder i över 150 länder. Under 2014 hade Electrolux en omsättning på 112 miljarder kronor och cirka 60 000 anställda. För mer information besök www.electroluxgroup.com .