Electrolux erbjuder 7000 hushåll fri tvättmaskin

Electrolux erbjuder 7000 hushåll fri tvättmaskin - "Intelligenta hem" möjliggör nya affärsmodeller Vitvarukoncernen Electrolux erbjuder nu 7000 hushåll på Gotland gratis tvättmaskiner. Erbjudandet är den allra första tillämpningen för det intelligenta hemmet som har nått kommersialisering. Istället för att köpa en tvättmaskin betalar hushållet för varje användning av tvättmaskinen - s.k. funktionsförsäljning. Electrolux, som i detta projekt samarbetar med Vattenfall, blir först i världen med att utnyttja s.k. "Smart Home"- teknik för utbyggd funktionsförsäljning. Funktionsförsäljning av tvättmaskiner - pay per wash - är den första av flera produkter och tjänster för det intelligenta hemmet som Electrolux väntas släppa ut på marknaden de närmaste åren. Utvecklingen av produkter och tjänster kring det intelligenta hemmet går mycket fort, men pay per wash är den första i en rad av tjänster och produkter som går från undersöknings- och experimentstadium, till ett erbjudande för en större kundgrupp. - Vi kommer självfallet fortsätta att sälja vitvaror som produkter, men i framtiden måste vi också kunna sälja mer tjänster, som t.ex. tjänsten "rena kläder" eller tjänsten "kall mat". Den tekniska utvecklingen öppnar för många nya möjligheter, säger Michael Treschow, VD och koncernchef på Electrolux. Grunden i projektet är den nya tekniken, där tvättmaskinerna är kopplade till en central databas via Internet och via s.k. smarta elmätare i varje hem. Kostnaden för varje hushåll redovisas separat på elräkningen och familjen ser tydligt hur mycket man tvättat för. I tjänsten ingår även fri service och möjligheten att få tvättmaskinen mot en ny efter 1.000 tvättar. För en normalfamilj, tar detta 4 - 5 år. För närvarande är det 7.000 hushåll på Gotland som kan utnyttja erbjudandet, eftersom de av Vattenfall har fått installerat s.k. smarta elmätare. Enligt Vattenfall kan alla få en smart elmätare installerad så småningom. De undersökningar Electrolux genomfört kring pay per wash visar att en familj bättre planerar, och minskar antalet tvättar när man enbart betalar för varje användning. Därigenom spar den enskilde familjen pengar och det totala energiuttaget minskar vilket gynnar miljön. - Pay per Wash fyller en av de viktigaste uppgifter vi har i miljöarbetet, att hjälpa våra kunder att hitta resurssnåla alternativ och visa att man kan spara både pengar och miljö genom att använda vitvaror på rätt sätt, säger Pelle Pettersson, Electrolux New & Future Business på och ansvarig för projektet. Electroluxkoncernen är världens största tillverkare av hushållsprodukter för inomhus- och utomhusbruk, som kylskåp, tvättmaskiner, spisar, dammsugare, motorsågar, gräsklippare och trädgårdstraktorer. Omsättningen 1998 var SEK 117 miljarder. Koncernen har 99.000 anställda. Varje år köper konsumenter i mer än 120 länder, mer än 55 miljoner Electrolux produkter. I koncernen ingår ledande varumärken såsom AEG, Zanussi, Frigidaire, Eureka och Husqvarna. Ytterligare information: För ytterligare information, kontakta Pelle Petersson, Electrolux New & Future Business, telefon: 08-738 60 00 eller 070-568 68 78. Electrolux Pressjour nås på 08-657 65 07. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/17/19991117BIT00510/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/17/19991117BIT00510/bit0002.pdf