Electrolux förvärvar Australiens största tillverkare av hushållsmaskiner

Electrolux förvärvar Australiens största tillverkare av hushållsmaskiner (ELUX) Electrolux-koncernen har idag tecknat avtal om att förvärva Email Major Appliance Business, Australiens ledande tillverkare av hushållsmaskiner som har en marknadsandel om 60%. Förvärvet stärker Electrolux-koncernens globala position väsentligt. Som ett resultat av förvärvet kommer koncernen att öka sin försäljning i Australien och Nya Zeeland med cirka 4,8 miljarder kronor och antalet anställda med 4 800. Köpeskillingen är cirka AUD 485 miljoner (cirka SEK 2,5 miljarder). Förvärvet beräknas vara slutfört måndagen den 19 februari 2001. "Förvärvet stärker Electrolux världsledande ställning. Produktionsenheterna i Australien och Nya Zeeland gör det möjligt för Electrolux att också penetrera den växande marknaden i Sydostasien," säger Michael Treschow, Electrolux VD och koncernchef. Emails hushållsdivision omfattar tillverkning, distribution, försäljning, marknadsföring och service av vitvaror i Australien och Nya Zeeland. Produkterna säljs under varumärkena Westinghouse, Frigidaire, Kelvinator, Simpson, Chef, and Dishlex. Hushållsdivisionen redovisade en omsättning på AUD 919 miljoner (cirka SEK 4,8 miljarder) för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2000. Rörelseresultatet var AUD 55,2 miljoner (cirka SEK 288 miljoner), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 6%. Electrolux-koncernen är världens största tillverkare av hushållsmaskiner och utrustning för kök, rengöring samt skogs- och trädgårdsskötsel. Mer än 55 miljoner produkter - som kylskåp, spisar, tvättmaskiner, dammsugare, motorsågar och gräsklippare - säljs varje år till konsumenter och professionella användare i över 150 länder till ett värde av 125 miljarder kronor. Electrolux-koncernen har 91 000 medarbetare och arbetar med ledande varumärken som AEG, Electrolux, Zanussi, Frigidaire, Eureka, Husqvarna, Volta och ElektroHelios. Mer information För mer information, kontakta Andrew Bentley, President EHP International tel. +44 771 0302 067 eller Electrolux Pressjour tel. 08-657 65 07. För att ändra eller säga upp denna faxtjänst, vänligen sänd hela detta dokument, med uppgift om ditt namn, företag och faxnummer, till faxnummer 08-738 74 61, med uppgift om vad som ska ändras. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/15/20010215BIT01360/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/15/20010215BIT01360/bit0001.pdf