Electrolux förvärvar Best, en europeisk tillverkare av köksfläktar

Electrolux har tecknat avtal om att förvärva Best, en europeisk tillverkare av innovativa och väldesignade köksfläktar. Affären gör det möjligt för Electrolux att utveckla ett mer heltäckande utbud av inbyggnadslösningar för kök, och kommer långsiktigt att bidra till företagets lönsamma tillväxt i regionen.

Best hade en nettoomsättning 2016 på 42 miljoner euro (ca 400 miljoner kronor) och 450 anställda, främst vid anläggningar i Cerreto d’Esi (centrala Italien) och Zabrze (södra Polen). Företaget är en del av Broan-NuTone, LLC, en nordamerikansk tillverkare och distributör av produkter för ventilation i hemmet.

”Förvärvet av Best är strategiskt helt rätt för att stärka Electrolux inom design, forskning och utveckling samt tillverkning av köksfläktar. Det är en mycket viktig del i att kunna ge konsumenter en riktigt bra matlagningsupplevelse”, säger Dan Arler, chef för Electrolux affärsområde Vitvaror Europa, Mellanöstern och Afrika.

Broan-NuTone, LLC kommer att fortsätta designa, tillverka och marknadsföra produkter under varumärket Best i Nordamerika. Affären kräver godkännanden av berörda myndigheter och väntas slutföras under det tredje kvartalet 2017.

För mer information vänligen kontakta Electrolux pressjour: 08-657 65 07.

Electrolux gör livet bättre och mer hållbart för miljontals människor genom att ständigt utveckla nya sätt att skapa smakupplevelser, ta hand om kläder och få en hälsosammare hemmiljö. Vi är ett ledande globalt vitvaruföretag som sätter konsumenten i centrum i allt vi gör. Genom våra varumärken, som inkluderar Electrolux, AEG, Anova, Frigidaire, Westinghouse och Zanussi, säljer vi mer än 60 miljoner produkter till hushåll och professionella användare på fler än 150 marknader varje år. Under 2016 hade Electrolux en omsättning på 121 miljarder kronor och cirka 55 000 anställda. För mer information besök www.electroluxgroup.com .