Electrolux har tecknat avtal att sälja sin Home Comfort verksamhet

Electrolux har tecknat avtal att sälja sin Home Comfort verksamhet (ELUX) Electrolux har träffat ett avtal att sälja sitt europeiska verksamhetsområde Home Comfort, vilket inkluderar Haustechnik GmbH, Nürnberg till Stiebek Eltron GmbH & Co. KG i Tyskland. Verksamhetsområdet ingår i affärsområdet Professionella inomhusprodukter. Under varumärkena AEG och Zanker säljer Home Comfort divisionen bland annat varmvattenberedare. Den sålda verksamheten hade under 2000 en omsättningen på cirka 600 MSEK och 280 anställda. Försäljningen är ett led i en fortsatt renodling av enheter utanför koncernens kärnområden. Försäljningen förväntas vara klar under januari 2002. Electrolux-koncernen är världens största tillverkare av hushållsmaskiner och utrustning för kök, rengöring samt skogs- och trädgårdsskötsel. Mer än 55 miljoner produkter - som kylskåp, spisar, tvättmaskiner, dammsugare, motorsågar och gräsklippare - säljs varje år till konsumenter och professionella användare i över 150 länder till ett värde av 124,5 miljarder kronor. Electrolux-koncernen har 87 000 medarbetare och arbetar med ledande varumärken som AEG, Electrolux, Zanussi, Frigidaire, Eureka, Husqvarna, Volta och ElektroHelios. Mer information Electrolux Pressjour har 08-657 65 07. För att ändra eller säga upp denna faxtjänst, vänligen sänd hela detta dokument, med uppgift om ditt namn, företag och faxnummer, till faxnummer 08-738 74 61, med uppgift om vad som ska ändras. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/31/20011031BIT01140/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/31/20011031BIT01140/bit0002.pdf