Electrolux har tecknat avtal att sälja sin kompressorverksamhet

Electrolux har tecknat avtal att sälja sin kompressorverksamhet (ELUX) Electrolux har träffat avtal att sälja sin kompressorverksamhet till SOLE SpA, ett företag kontrollerat av Dresdner Kleinwort Capital. Kompressorverksamheten är en del av affärsområdet Professionella inomhusprodukter och är världsledande inom tillverkningen av kompressorer för hushållsprodukter och professionella produkter. Verksamheten omfattar tre tillverkningsenheter i Italien, Spanien och Österrike samt två joint ventures i Kina. Omsättningen var 2.800 Mkr år 2002 och antalet anställda var 4.100. Försäljningen förväntas vara genomförd under september 2003 och kommer inte att ha någon väsentlig påverkan på koncernens resultat eller finansiella ställning. "Efter rationalisering av kompressorverksamheten säljer vi den nu till en partner som kommer att utveckla den. Professionella inomhusprodukter har därmed reducerats till två produktlinjer - storköksutrustning och tvättutrustning - vilket ger oss möjlighet att fokusera vårt arbete på att utveckla dessa," säger Detlef Münchow, chef för Electrolux affärsområde Professionella inomhusprodukter. Mer information Electrolux Pressjour har 08-657 65 07. Electrolux är världens största tillverkare av hushållsmaskiner och utrustning för kök, rengöring samt skogs- och trädgårdsskötsel. Mer än 55 miljoner produkter - kylskåp, spisar, tvättmaskiner, dammsugare, motorsågar och gräsklippare - säljs varje år till konsumenter och professionella användare i över 150 länder under ledande varumärken som AEG, Electrolux, Zanussi, Frigidaire, Eureka och Husqvarna. Electrolux hade 2002 en omsättning på 133,2 miljarder kronor och 82.000 anställda. För att ändra eller säga upp denna faxtjänst, vänligen sänd hela detta dokument, med uppgift om ditt namn, företag och faxnummer, till faxnummer 08-738 74 61, med uppgift om vad som ska ändras. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/07/20030707BIT00070/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/07/20030707BIT00070/wkr0002.pdf