Electrolux och Toshiba i allians om hushållsprodukter

Electrolux och Toshiba i allians om hushållsprodukter Under en ceremoni i Tokyo idag undertecknade Electrolux VD och koncernchef Michael Treschow och Toshibas VD och koncernchef Taizo Nishimuro, ett samarbetsavtal mellan de båda företagen. Samarbetet gäller hushållsprodukter, och omfattar teknikutbyte, miljöfrågor, sourcing och inköp. De första programmen inom avtalet innefattar också samarbete inom distribution, service, miljöfrågor och logistik på den japanska marknaden. Samarbetet ska samordnas av särskilda kommittéer, som företagen nu bildar. - Vi betraktar Asien som vår framtida tillväxtmarknad, och med tanke på Toshibas starka närvaro i Asien så räknar vi med att detta samarbete stärker vår ställning i regionen, säger Michael Treschow. - En allians med världens största tillverkare av hushållsprodukter kommer att förstärka vår globala verksamhet inom hushållsprodukter för hemmet, säger Taizo Nishimuro. Electrolux-koncernen är världens största tillverkare av hushållsprodukter, med försäljning (1998) på SEK 117 miljoner. Electrolux har c:a 100.000 anställda och säljer 55 miljoner produkter varje år i mer än 100 länder. I koncernen ingår varumärken som AEG, Zanussi, Husqvarna, Eureka, Frigidaire, Kelvinator och White-Westinghouse. Försäljningen i Japan (1998) var SEK 928 miljoner. Toshiba Corporation är en av världsledarna inom information och kommunikationssystem, elektroniska komponenter, konsumentprodukter och kraftsystem. Företagets kompetens på flera olika områden ger företaget en ledande position som innovatör inom system och produkter för multimedia. Toshiba är ett ledande varumärke på den japanska marknaden för hushållsprodukter. Inom divisionen hushållsprodukter är omsättningen JPY 260 miljarder. I hela världen har Toshiba c:a 186.000 anställda och försäljning på mer än USD 40 miljarder. Kontakter För ytterligare information från Electrolux, kontakta Folke Hammarlind, presschef, på 08-738 73 05 eller 070-594 67 78, eller på e-mail folke.hammarlind@electrolux.se Electrolux Pressjour är tillgänglig på 08-657 65 07. Electrolux hemsida: http://www.electrolux.se För mer information om Toshiba, kontakta Keisuke Ohmori, Manager, Corporate Communications Office, på +81-3-3457-2105, eller e-mail på keisuke.oomori@toshiba.co.jp För mer information om Toshiba Corporation se http://www.toshiba.co.jp ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/26/19990526BIT00080/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/05/26/19990526BIT00080/bit0002.pdf